Fiasko sedan starten – här är alla problem med Skolplattformen

Skolplattformen har kostat skattebetalarna i Stockholms stad närmare en miljard kronor
Skolplattformen har kostat skattebetalarna i Stockholms stad närmare en miljard kronor
Personuppgifter och elevers omdömen låg tillgängligt för en inloggad förälder.
Läckan är bara en i raden av bakslag för Stockholms stads skolplattform.
Här är alla problem i it-lösningens ettåriga historia.
Fakta

Turerna kring Stockholms stads "Skolplattformen"

1. Projektet startade 2013

Lagom till höstterminens början lanserade Stockholms stad Skolplattformen i skolan. Projektet startade 2013 och är en IT-lösning för alla skolformer i staden där all information samlas på ett och samma ställe.

Tanken är att elever, föräldrar och personal ska kunna logga in och ta del av scheman, allmän information och nyhetsbrev. Andra funktioner är frånvaroanmälning och betygsrapportering.

2. Strul redan innan start

Men problemen har varit många sedan lanseringen. Det har inte fungerat att logga in i tjänsten och funktioner som frånvaroanmälning har legat nere.

Dessutom har flertalet användare har klagat på att plattformen är krånglig och mycket långsam att använda. Namnet Skolplattformen var dessutom upptagen av ett annat företag.

3. Kostar närmare 1 miljard

Hela projektet hade en budget på 695 miljoner kronor enligt beslut i kommunfullmäktige. Men driftsbudgeten för 2018 och 2019 samt dyra engångskostnader innebär ytterligare kostnader om 258 miljoner kronor – utöver de 695 miljoner som tidigare budgeterats.

4. Granskning inledd mot Skolplattformen

I maj rapporterade Computer Sweden om att Datainspektionen inlett en granskning av Skolplattformen efter att Stockholms stad själva anmält personuppgiftsincidenter där felaktiga behörigheter till elevregistret tilldelats skolpersonalen.

På onsdagen kom uppgifter om en stor läcka i Skolplattformen – Stockholms stads massiva It-tjänst för skolan.

En förälder med it-utvecklingskunskaper hittade – i inloggat läge – enkelt personuppgifter till alla lärare och elever i Stockholms stad. Han kunde dessutom se omdömen om enskilda elever i specifika skolämnen.

Men läckan är bara en i raden av problem och listan med kritik mot tjänsten – som tog fem år att utveckla och kostad närmare en miljard – har precis blivit ännu längre.

Fick tidig fiaskostämpel

Tanken med plattformen var att ge pedagoger, elever och föräldrar ett enkelt sätt att ta del av information från skolorna, som scheman, frånvaroanmälan och betygsrapportering.

Verkligheten blev en annan.

I oktober 2018 skrev Mitt i att problemen varit många sedan lanseringen. Det hade inte fungerat att logga in och funktionen frånvaroanmälning hade legat nere. Flertalet användare hade klagat på att plattformen var krånglig och mycket långsam att använda, och reaktionerna på sociala medier var inte nådiga.

Dessutom kritiserades summan för hela projektet som var budgeterad till närmare 700 miljoner kronor.

Senare skulle det visa sig att ytterligare 258 miljoner kronor lagts till på kostnadssidan efter att driftskostnader och dyra engångskostnader lagts till.

It-chefen lovade bättring

Johanna Engman, It-direktör i Stockholms stad, sa i en intervju i Mitt i i januari 2019 att största problemet var Skolplattformens startsida.

Startsidan var väldigt långsam vilket fick besökare att tro att tjänsten var trasig, med följden att de började klicka runt vilket ledde till tekniska fel. Den långsamma startsidan skulle vara åtgärdad inom några dagar, lovade Johanna Engman.

Dyrare än planerat

Men det stannade inte där. I januari 2019, skrev Dagens Nyheter att Skolplattformen skulle bli drygt en kvarts miljard dyrare, och kosta staden och skattebetalarna 953 miljoner kronor istället för tidigare 695 miljoner.

I januari 2019 skrev Breakit att Stockholms stad hade kopplat in jurister i striden om varumärket Skolplattformen. En entreprenör hade sedan flera år drivit en digital plattform med samma namn.

I mars 2019 skrev Computer Sweden att entreprenören bytt namn på sin sajt eftersom de inte ville förknippas med Stockholms stads kritiserade plattform.

Mats Schagerström, förälder Stockholm

Mats Schagerström. Foto: Abduba Tengby

”Måste lösa det på något sätt”

En av många föräldrar som kritiserar Skolplattformen är Mats Schagerström.

Nu, ett år efter lanseringen av Skolplattformen, säger hoppas han att problemen med Skolplattformen ska vara lösta i samband höstterminen.

–  Nu har terminen inte startat ännu, vi har inte använt Skolplattformen. Men under våren var det fortsatta problem med inloggning. Vi som vårdnadshavare hade svårt att logga in. Även från skolhåll hade de problem med att hantera veckobrev och lägga upp information, säger Mats Schagerström.

Vad säger du om problemen kvarstår under hösten?

– Då har skolan skyldighet enligt skollagen att informera elevernas föräldrar om barnens skolgång och vad de presterar, om inte bryter de mot skollagen. På något sätt måste staden lösa det.

”Fungerar för de allra flesta”

Mitt i har sökt ansvariga för webbtjänsten i Stockholms stad. Presstjänsten på stadens utbildningsförvaltning skriver i ett mejl:

”För de allra flesta vårdnadshavare fungerar inloggningen i skolplattformen.”

En del problem finns dock kvar att lösa:

”Vi behöver utreda ytterligare varför inte inloggningen fungerar för alla och ber att få återkomma”, skriver utbildningsförvaltningens presstjänst.

Fakta

Därför startade staden Skolplattformen

När Stockholms stad fattade beslut om Skolplattformen 2013 fanns det inte en tillräckligt bra paketlösning som uppfyllde stadens behov. Man valde istället att använda sig av olika leverantörer som blev till olika så kallade ”moduler” som tillsammans skulle utgöra Skolplattformen.

På så vis skulle man få de bästa leverantörerna för exempelvis elevregister, när- och frånvaro och betygsättning. Det skulle dessutom bli lättare att byta ut delar när ny teknik tillkommer utan att behöva upphandla hela systemet.

Cirka 140 000 barn, elever och studerande samt 23 500 pedagoger och annan skolpersonal på 177 skolor och 600 förskolor samt runt 200 000 vårdnadshavare omfattas av skolplattformen.

Källa: Stockholms stad