ANNONS

Startskott för nya tvärbanan till Ursvik

Spadtag för tvärbanan vid Ursviks torg i Sundbyberg
I dag togs ett första spadtag för tvärbanan till Ursvik av kommunpolitiker i Sundbyberg och Kristoffer Tamsons (M), trafikborgarråd.
I dag togs ett första spadtag för tvärbanans nya sträckning genom Ursvik i Sundbyberg. Linjen kommer gå från Bromma till Sollentuna via Rissne, Ursvik och Kista.
– Det här är en milstolpe, säger Johan Storåkers (L).
ANNONS

Den nya tvärbanelinjen har diskuterats i flera år och ett första spadtag för linjen togs 2018.

I dag, torsdag, gick startskottet för tvärbanan till Ursvik när kommunpolitiker i Sundbyberg och Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL, symboliskt satte spadarna i jorden.

År 2022 är det tänkt att första turen ska gå hela vägen till Ursvik.

Spadtag för tvärbanan vid Ursviks torg i Sundbyberg

Johan Storåkers (L), Peter Schilling (S), Kristoffer Tamsons (M) och Stefan Bergström (C) hyllade alla samarbetet mellan kommunen och trafikförvaltningen i landstinget, för att den nya tvärbanelinjen nu är på gång. Foto: Åsa Sommarström.

Hela linjen ska vara klar år 2023, håller den tidsplanen?

– Det är en tight tidsplan, men vi satte den för att också sätta press på oss själva att bygga och klara detta. Tack vare gott samarbete mellan alla kommuner som berörs ser vi ut att klara detta, säger Kristoffer Tamsons.

Fakta

Så blir de tre nya stationerna i Sumpan

Ursvik norra: I norra delen av Stora Ursvik byggs en hållplats. Trafikstart på sträckan från norra Ulvsunda till Ursvik norra beräknas till 2022.

Ursviks torg: Hållplatsen byggs på den nya huvudgatan Ursviks allé. En gång- och cykel- samt bussbro ska uppföras över Ulvsundavleden mellan Rinkeby och Ursvik.

Rissne: Vid Rissne torg byggs en hållplats som tillsammans med tunnelbana och bussar ska bli en knutpukt.

Källa: Stockholms läns landsting

Ursviksdelen av linjen har försenats ett par år, vilket berott dels på avtal som inte var helt klara och så har man väntat in kommunens utbyggnad av Ursvik.

– Det är mycket planarbete som behövde vara klart. Oftast är förberedelsearbetena mer krävande än själva byggandet, säger Kristoffer Tamsons.

Så här kan det se ut vid tvärbanans nya station i Ursvik om några år.

Så här kan det se ut vid tvärbanans ena nya station i Ursvik om några år. Hela linjen kostar fem miljarder att bygga. Illustration: Stockholms läns landsting.

4000 nya bostäder

Spadtaget symboliserade även starten för bostadsbygget i västra Ursvik som planeras parallellt med att nya tvärbanespåren anläggs.

Här ska 4 000 nya bostäder, förskolor och skolor byggas. Politikerna hoppas även att butiker, restauranger och annan service kommer att poppa upp här.

Spadtag för tvärbanan vid Ursviks torg i Sundbyberg

Spadtaget firades med tårta. Foto: Åsa Sommarström.

– Det blir ett stort tillskott av service till Ursvik. Vi ska även börja se vad vi kan göra av Ursviks gård som stått igenbommad i flera decennier, säger Stefan Bergström (C).

280 nya förskoleplatser på gång i Rissne och Stora Ursvik

– Vi har kämpat länge för att få hit tvärbanan. Den kommer betyda mycket för Ursvik så det här är en milstolpe, säger Johan Storåkers (L).


Hållplatserna på nya linjen

Röd = ny sträckning. Blå = nuvarande Solnagren. Vid hållplatsen Norra Ulvsunda kopplas den nya grenen ihop med linjen som i dag går mellan Solna station till Alvik. Obs! Den nya sträckningen är ungefärlig. Illustration: Mitt i Stockholm.


Tre nya hållplatser

Kommunen får tre nya tvärbane-hållplatser: Ursvik norra, Ursviks torg och Rissne torg.

Dessutom ska tre nya broar för gång-, cykel- och busstrafik länka samman Ursvik med Rissne, Kista och Rinkeby.

Stora Stampan ska få nytt liv – nu börjar renoveringen

Kommer vi kunna räkna med fler bussar hit till tvärbanestationerna i Ursvik?

– Jag tror det behövs en kombination av tvärbana och busstrafik, så det är något vi ska titta på, säger Kristoffer Tamsons.

Nuvarande tvärbanelinje slutar gå klockan 01 på vardagar och helger. Kan vi få se senare turer på den här linjen?

– Vi behöver absolut se över kommunikationerna nattetid och senare på kvällarna. Samtidigt behövs ett tillräckligt stort reseunderlag.

Tvärbanan mellan Rissne och Ursvik. Illustration: Stockholms läns landsting

Fakta

Helt klart 2023

Ändhållplatser för nya tvärbanelinjen blir Norra Ulvsunda i Bromma (med anslutning till befintliga tvärbanan från Solna station till Alvik) och Helenelund i Sollentuna.

2020 är det tänkt att man ska kunna åka mellan Norra Ulvsunda till Bromma flygplats.

2022 ska sträckningen till Ursvik vara klar.

2023 ska linjen vara dragen hela vägen till Helenelund.

Källa: Stockholms läns landsting