Staten vill förhandla om T-bana från Älvsjö till Fridhemsplan

I dag hålls uppstartsmöte för storstadsåtgärder inom den så kallade Sverigeförhandlingen.
I dag hålls uppstartsmöte för storstadsåtgärder inom den så kallade Sverigeförhandlingen.
En tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö är en av de satsningar som staten är beredd att vara med och finansiera, i den så kallade Sverigeförhandlingen. Det framkom vid startmötet, som hålls idag.

– Otroligt glädjande, säger Erika Ullberg (S), finanslandstingråd i opposition.

Parter vid Sverigeförhandlingen är företrädare för staten, landstinget och berörda kommuner. De ska komma överens om hur kollektivtrafiken ska utvecklas i Stockholms län, Västra Götalands län och Skåne län – och hur de ska finansieras. På plats är allt från forskare till landstingsråd och lokala politiker från hela Storstockholm.

Redan tidigt på dagen presenterades en lista över vad staten kan tänka sig att förhandla om i Storstockholm (se faktaruta). En av punkterna är en tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Det glädjer Erika Ullberg (S), finanslandstingråd i opposition.

– En nordsydlig tunnelbanelinje är en mycket tung och viktig punkt. Att den finns med på listan är en seger för alla oss som drivit på för en t-baneutbyggnad, säger hon.

En dragning mellan Älvsjö och Fridhemsplan gör bland annat att färre pendlare måste in till T-Centralen för att byta tåg, vilket minskar trängseln rejält och kortar restiderna för många. Dessutom skulle den innebära en stor kapacitetsökning, framhåller Erika Ullberg.

Vilka stationer tunnelbanetågen mellan Älvsjö och Fridhemsplan skulle stanna vid är inte klart, men tidigare har Liljeholmen, Västberga och Solberga varit på förslag.

– Många stationer gör utbyggnaden dyrare och ger längre restider men är å andra sidan viktig för dem som bor där, och gör också att man kan bygga fler bostäder där. Satsningarna är ju viktiga inte minst för att de ska ge effekter på bostadsbyggandet, säger Erika Ullberg

Om hon är glad över att t-bana mellan Älvsjö och Fridhemsplan finns med på listan är hon desto argare över ett annat bud från de statliga förhandlarna. Det gäller finansieringen av satsningarna. Staten vill att trängselskatten ska vara en del av finansieringen och att den ska räknas som ett statligt bidrag.

– Det är oacceptabelt. De pengar som kommer in från trängselskatten är regionala, de kommer från bilisterna som kör här. Vi behöver statens stöd, men det ska inte vara i form av trängselskatter, säger hon.

Under eftermiddagen ska statens förhandlare lämna färdiga bud för de satsningar man valt att gå vidare med.

Fakta

Här vill staten förhandla

Tunnelbana mellan Mörby centrum och Täby centrum.

Roslagsbana in till city (dock inte om Täby får tunnelbana).

Tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö.

Tunnelbana mellan Ropsten och Lidingö.

Spårväg Syd mellan Älvsjö och Flemmingsberg.

Källa: Sverigeförhandlingen