Här är glädjebeskedet för Trånkan-borna

Projektledaren Gunnar Hammar på den nya perrongen.
Projektledaren Gunnar Hammar på den nya perrongen.
2015 började stationen byggas – på måndag, 1 april, öppnar Vega station.
– Det är inte ofta vi öppnar en ny station – det här är väldigt stort, säger projektledaren Gunnar Hammar.

Det doftar nylagd asfalt runt det nylagda stationstorget. Grävmaskiner kör runt och damm sopas bort av byggarbetarna.

I Vega jobbas det in i det sista för att få stationen att stå klar.

– Det är bara lite asfaltläggning och målande kvar, säger Gunnar Hammar när han visar Mitt i runt på stationen.

Första nya stationen i söderort på 12 år

Tågen på linje 43 mellan Nynäshamn och Bålsta kommer att stanna en gång i kvarten på den nya stationen.

Det är inte varje dag det öppnas en ny pendeltågsstation i Stockholm.

Bortsett från öppningen av Odenplan 2017 är Vega den första station som öppnar sedan Årstaberg 2006.

 

Vega station öppnar på måndag, 1 april.

Vega station öppnar på måndag, 1 april.

Fakta

Så tar du dig till stationen

Om du inte går eller cyklar till stationen, kan du ta bilen och ställa den på de nya infartsparkeringarna.

Eller ta bussen:

Busslinje 837X kommer att gå mellan Vega station och Port 73 och omvänt från och med måndag 1 april.

När sommartidtabellen börjar gälla 21 juni så kommer fyra linjer att gå till Vega station: linje 832 (Vega station–Vikingaskolan), linje 835 (Vega station–Vardövägen/Länna handelsplats), linje 836 (Vega station–Norrby) och linje 837: Vega station–Jordbro station/Jordbro företagspark).

Källa: Trafikverket och SL

Det fanns dock förhoppningar om att stationen skulle vara klar tidigare.

Fram till år 2013 planerades för att stationen skulle vara redo för öppning i slutet av 2017, men tuffare grundförhållandena än väntat gjorde att byggstarten fick senareläggas.

En Pressbyrån-butik, hiss och dubbla rulltrappor kommer stå färdiga inne i den ljusa stationsbyggnaden på måndag om en dryg vecka.

Bara en ingång

Och ovanligt många bänkar finns ute på perrongen.

– Behoven av sittbänkar har förändrats, säger Gunnar Hammar.

Det blir dock bara en in- och utgång. Kommer man från det ”gamla” Vega i norr är det serpentinvägen ner man får gå eller cykla till stationen.

– Man har väntat länge, men så är det. Många hoppas att det kommer att byggas en trappa ner här vid den norra delen av perrongen framöver, säger mamman Christel som vi träffar på den nya gångbron över spåren.

Trafikverket, Haninge kommun och landstinget delar på investeringen som uppgår till 450 miljoner kronor.