ANNONS

Stella Fare gjorde Stockholm till en cykelstad

agenda, okända stockholmare. Stella Fare, folkpartist som bidragit till att göra Stockholm till en cykelstad. Bilder tagna på Hornsgatan - den första innerstadsgatan som fick cykelfil - mycket tack vare Stella.
Stella Fare älskar att cykla och det var en av anledningarna till att hon drev cykelfrågor i sin roll som politiker.
Stella Fare beskrivs som politikern som sett till att vi i dag kan ta oss fram på cykel utan motvind i Stockholm.
– Jag körde en offensiv politik som mötte motstånd, men jag gav mig inte, säger hon.
ANNONS

Okända stockholmare som formade stan balk

Stockholm blev inte en fantastisk stad av en slump. Bakom våra parker, byggnader och stadsdelar finns kvinnor och män som velat förändra, velat göra bättre.

I dag är många av dem nästan bortglömda – och förtjänar därför att lyftas fram.

Detta är första delen i Mitt i:s artikelserie.


Stella Fare var en del av Stockholmspartiet som bildades 1979. De kämpade hårt för en tryggare och enklare cykling.

– När jag blev stadsmiljöborgarråd 1998 så tänkte jag att vi behöver lyfta något som vi kunde förverkliga på fyra år. Jag har alltid cyklat mycket och kände att frågan var försummad, säger hon.

agenda, okända stockholmare. Stella Fare, folkpartist som bidragit till att göra Stockholm till en cykelstad. Bilder tagna på Hornsgatan - den första innerstadsgatan som fick cykelfil - mycket tack vare Stella.

Stella Fare på plats på Hornsgatan, den första gatan i Stockholm som fick en cykelfil – mycket tack vare henne. Foto: Christian Lärk

ANNONS

Stella Fare drev igenom en omfattande satsning på cykelbanor i Stockholm i utbyte mot att de borgerliga partierna fick sänka skatten. Stockholmspartiet mötte starkt motstånd när politiken skulle bli verklighet.

– När vi fick igenom att vi skulle ha cykelfält på huvudgatorna så tog det hus i helvete. Det var många som blev rasande och vi fick ta emot hot och trakasserier, säger hon.

Nöjd med vad hon åstadkommit

Men när de målade cykelfältet väl var på plats på Hornsgatan på Södermalm och vägen fylldes med cyklister insåg många hur värdefull förändringen var.

agenda, okända stockholmare. Stella Fare, folkpartist som bidragit till att göra Stockholm till en cykelstad. Hornsgatan.

Hornsgatan var den första vägen i Stockholm som fick ett cykelfält. Foto: Christian Lärk

Och Stella Fare är inte blygsam med vad hon åstadkommit.

– Jag tror att om partiet inte hade utkämpat den här striden så hade det inte hänt någonting, säger hon.

Vad tycker du om dagens cykelpolitik?

– Vi behöver ta bort fler parkeringsfiler och smalna av och ta bort körfält på gatorna. Det måste även bli enklare att ta sig fram mellan kommunerna för cyklister, säger hon.

agenda, okända stockholmare. Stella Fare, folkpartist som bidragit till att göra Stockholm till en cykelstad. Bilder tagna på Hornsgatan - den första innerstadsgatan som fick cykelfil - mycket tack vare Stella.

Stella Fare är nöjd med cykelpolitiken i dag – även om hon kanske hade drivit en lite mer offensiv politik om hon forfarande var politiker. Foto: Christian Lärk

Skulle vara mer offensiv i politiken

Men Stella Fare är ändå nöjd med hur det blivit.

– Jag är glad över att cyklingen blir säkrare och säkrare. Daniel Helldén (MP) gör vad han kan för cyklister på olika vis. Men hade jag suttit i stadshuset kanske jag hade varit ännu mer offensiv, säger hon.

Fakta

Vem är Stella Fare?

Född: Den 27 oktober 1958 i London, 61 år gammal.

Bor: På Hornsgatan på Södermalm i Stockholm.

Familj: Gift sedan 40 år tillbaka och har fyra barn och två barnbarn.

Utbildning: Arkivarie, läst historia för att bli det.

Gör: Forskar och skriver om Stockholm. Leder stadsvandringar. Skriver just nu på sin andra bok om rivningen av Klarakvarteret Vid bergets fot. Första boken hette Brunkeberg och torget som försvann och gavs ut 2015.

Var: Aktiv inom politiker i 20 år i Stockholm, först i Stockholmspartiet och sedan i Liberalerna (då Folkpartiet). Hon blev invald i landstinget 2006 och satt kvar där till 2014 när hon valde att lämna politiken.

Hobby: Har en koloniträdgård i Tantolunden som hon älskar att ta hand om.

Här är andra stockholmare som format stan

Tore Wretman formade kroglivet

Född 7 maj 1916, död 13 februari 2003. Ingen annan har haft så stor betydelse för Stockholms krogliv under 1900-talet.

Lärdes upp till krögare i Paris och New York. Tillbaka i Stockholm låg han bakom framgången strax efter krigsslutet för restauranger som Teatergrillen, Stallmästaregården, Café Victoria, Källaren Diana och Operakällaren

Tore Wretman på Stallmästargården, 1960-tal

Tore Wretman ligger bakom flera anrika krogar. Foto: Okänd

Svante Berg ritade Globen

Svante Berg, 77, är mannen bakom Globen, som han ritade tillsammans med Lasse Vretblad och Esbjörn Adamson på Berg arkitektkontor.

Globen är världens största sfäriska byggnad och vann den  arkitekttävling som skulle ta fram en arena i världsklass – och på rekordfart – till hockey-vm 1989.

Svante Berg som ritade Globen.

Svante Berg åker ofta förbi Globen. Foto: Stefan Källstigen

Holger Ellgaard skildrar Stockholm genom kameran

Genom mängder av artiklar och fotografier är Holger Ellgaard, 77, en av dagens största Stockholms skildrare.

Han skriver och fotar mängder av platser och laddar sedan upp det på Wikipedia – fritt för alla att ta del av.

Holger dokumenterar den nedlagd Söderskjutbanan på gränsen mellan Huddinge och Stockholm. Foto: Stefan Källstigen

Henrik Palme köpte 1889 Djursholms gods

Född 16 september 1841, död 9 maj 1932. Finansman och bankdirektör som grundade villaförstaden Djursholm.

Sven Markelius tog funkis-stilen till stan

Född 25 oktober 1889, död 24 februari 1972. Var bland annat stadsplanerare i Stockholm. Som arkitekt ritade han Årstabron och Kollektivhuset som ligger på John Ericssonsgatan på Kungsholmen. Han ligger också bakom flera förorter, som Björkhagen, Högdalen, Västertorp, Vällingby och Farsta.

"Villa Markelius" i Stockholm (Nockeby). Arkitekt Sven Markelius egen villa från 1930

Villa Markelius i Nockeby är Sven Markelius egen från 1930. Foto: Holger Ellgaard

Augusta Lundin var Sveriges första internationella kläddesigner

Född 13 juni 1840, död 20 februari 1919. Var en modeskapare aktiv i Stockholm – men även internationellt känd för sina kläder.

 Augusta Lundin (1840-1919) var en svensk modeskapare, modehusägare, sömmerska och designer.

Augusta Lundin: Foto: Okänd

Herman Ygberg var stadsplanerare runt förra sekelskiftet

Född 5 januari 1844, död 14 december 1917. Var en ingenjör och stadsplanerare, engagerad i skapandet av trädgårdsstäder i Stockholm, vilket är ett samhälle med både småhus, radhus och flerfamiljshus.

Anna Whitlock kämpade för skolflickors rätt

Född 13 juni 1852, död 16 juni 1930. Var en kvinnorättskämpe som 1878 grundade en skola i Stockholm som sedan blev den första skolan där flickor och pojkar undervisades tillsammans.

Anna Whitlock (1852-1930) på omslaget till Hvar 8 Dag 1912.

Anna Whitlock (1852-1930) på omslaget till Hvar 8 Dag 1912. Foto: Okänd

K A Wallenberg var bankman med stora projekt

Född 19 maj 1853, död 1 juni 1938, var en finansman som grundade Saltsjöbaden och Saltsjö-Bo. Han drev också på byggprojekt som Kungliga operan, Handelshögskolan, Stockholms stadshus, Stadsbiblioteket och Sjöhistoriska museet.

David Helldén formade city

Född 1905, död 17 november 1990. Var en svensk arkitekt som bland annat ritade Hötorgsskraporna och var med och gestaltade Sergels torg.

Holger Blom var trädgårdsmästare som ritade Svampen

Född 2 augusti 1906, död 2 mars 1996. Var stadsträdgårdsmästare i Stockholm och låg bakom Stockholmsstilen – en internationellt uppmärksammad storhetstid för stans grönområden. Ritade också flera byggnader, bland annat Svampen på Stureplan.

Ebba Aspington skapade en kedja av antikvariat

Född 1884, död 1951. Grundare av Aspingtons antikvariat på Östermalm 1913. Öppnade efter det en lång rad antikvariat i stan. Sommaren 2020 läggs Aspingstons antikvariat ner efter 106 år.

Henning Orlando förändrade Kungsholmens siluett

Född 4 augusti 1914 – död 20 juni 2003. Var en arkitekt som ritade Erlanderhuset också kallat Dragspelshuset.

Erlanderhuset i mars 2011. Huset kallas så för att statsministern Tage Erlander flyttade in när det var nybyggt.

Den dåvarande statsministern Tage Erlander flyttade när det var nybyggt och huset kom därför att kallas Erlanderhuset. Foto: Holger Ellgaard

Bengt Lindroos är känd för kvadratiska former

Född 22 september 1918, död 22 augusti 2010. Var en arkitekt som bland annat ritade Kaknästornet.

Kaknästornet kaknäs

Kaknästornet syns från nästan överallt i stan. Foto: Holger Ellgaard

Jan Håfström ligger bakom Fantomenstaty

Håfström, 82 år, är en målare, tecknare och skulptör som gjort skulpturen Vem är Mr Walker? som ligger i Järnvägsparken i Stockholm.

Vem är Mr Walker? staty / konstverk av Jan Håfström som står i Järnvägsparken

På språng i Järnvägsparken. Foto: Larske

Björn Tarras–Wahlberg strider mot bygghets

Tarras–Wahlberg, 77 år, före detta direktör och generalsekreterare. Stoppade Nobelbygget på Blasieholmen.

Ulla-Brita Neibig var både först och yngst

Neibig, 71 år, är Sveriges första kvinnliga – och även den yngsta – lokföraren. Hon körde bland annat Roslagsbanan när hon var verksam.

Lise-Lott Söderlund är vd som ritat Posten

Söderlund, 49 år, är en arkitekt som bland annat har ritat Postens huvudkontor Arken som ligger i Solna.

Oscar Engelbert har skapat framtidens landmärken

Engelbert, 43 år, grundade Oscar Properties 2004. På senare tid har det stormat en del runt firmans lyxbyggen, men oavsett hur det slutar ligger Oscar Properties bakom en del byggnader som kommer prägla stadsbilden för lång tid framöver, som Norr tornen till exempel.

Norra tornen

Norra tornen syns från stora delar av stan. Foto: Holger Ellgaard

Lina Thomsgård uppmärksammar bortglömda kvinnor

Thomsgård, 42 år, startade av Rättviseförmedlingen och är en av initiativtagarna till Stockholms kvinnohistoriska museum.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Lidingö direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.