ANNONS

Stockholm laddar för att få fler att satsa på elbil

Birgitta Resvik från Fortum och borgarråden Ulla Hamilton (M) och Per Ankersjö (C) laddar en elbil.
Birgitta Resvik från Fortum och borgarråden Ulla Hamilton (M) och Per Ankersjö (C) laddar en elbil.
Svensken har inte fallit för elbilen och försäljningen går trögt. Men Stockholms stad bygger ändå ett hundratal nya laddplatser. Först ut är Östermalm.

– Vi vill få rull på elbilsförsäljningen, säger Per Ankersjö (C).
ANNONS

Stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö låter mer som en bilförsäljare än som en politiker. Han tror så mycket på eldriften att Stockholms stad vill hjälpa elbilen att få fäste hos svenska konsumenter.

– Elbilsförsäljningen i Sverige behöver en kick. Det finns så många fördelar med eldrift och vi vill därför hjälpa till där det går. Ett sätt är att bygga fler laddningsstationer och där kan vi bidra med att upplåta mark, säger han.

I förra veckan invigdes en ny laddstation på en parkeringsplats vid Valhallavägen 1 där Fortum står för driften. Det är en station för snabbladdning vilket betyder att det tar 20–30 minuter jämfört med 6–8 timmar vid en normal laddningsplats.

Stockholms stad ska under 2014 bygga ytterligare nio snabbladdningsplatser och 100 platser med normalladdning. I dag finns 350 laddningsmöjligheter (varav fyra med snabbladdning) på 45 platser.

Staden satsar också internt på eldrift. Förutom några specialbilar är stadens samtliga 770 fordon miljöklassade. Av dessa är 60 rena elbilar. I år ska staden utöka elbilsflottan genom att köpa in ytterligare ett 30-tal elbilar.

– Många bilar körs bara kortare sträckor i stan, då passar eldrift bra, säger Eva Sunnerstedt, som ansvarar för stadens miljöbilar.

Det är uttalade politiska krav som ligger bakom Stockholms satsning på eldrift. Svenskarna verkar dock ljumt inställda till elbilen. Av 4,6 miljoner bilar i Sverige är bara 3 400 elbilar, och av dessa rullar 1 300 i Stockholms län.

Faktum är att den svenska elbilsparken troligen hade varit ännu mindre om inte Stockholm 2008 gått in i ett samarbete med Vattenfall, andra kommuner och privata företag och gjort en stor upphandling av elbilar. Satsningen kallas för Elbilsupphandlingen och finansieras delvis av Energimyndigheten.

Stockholms stad hoppas att fler laddplatser ska göra att stockholmarna väljer att köpa en elbil.

ANNONS

– Stockholms stad har en vision om att vara en elbilsstad år 2030 och en fossilfri stad år 2050, säger Per Ankersjö.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.