Min lokala hjälte

Stockholm lanserar socialtjänst på nätet

Nu lanseras socialrådgivning på nätet.

Där kan du chatta och mejla om allt från missbruk och ekonomi till relationer och socialbidrag.

Syftet med tjänsten är att fler ska våga ta kontakt med socialtjänsten, enkelt och anonymt. För det kan kännas som ett stort steg att gå till socialtjänsten och be om hjälp. Betydligt mer odramatiskt kan det vara att sätta sig vid sin dator hemma och skicka iväg en anonym fråga.

Lisbeth Rieser, som är avdelningschef för social omsorg i Kungsholmens stadsdelsförvaltning, säger att de får in många samtal från invånare som behöver hjälp och stöd av olika slag.

Att nättjänsten nu finns som ett komplement är hon positiv till.

– Det är ett bra initiativ. Det ger en ökad service till medborgarna att få kontakt och information, säger ­Lisbeth Rieser.

Det var i tisdags som Stockholms stad öppnade sin allra första nätbaserade socialrådgivning, med både chatt, mejlfunktion och ”Vanliga frågor och svar”. Fyra socialrådgivare sitter nu i socialjourens lokaler på Södermalm och ger Stockholmare råd och stöd.

– Det här är vårt sätt att anpassa socialtjänsten till 24/7-samhället. Att erbjuda hjälp även under tider när kontoret är stängt, när man kanske behöver det som mest, säger socialborgarrådet Anna König Jerlmyr (M).

Förhoppningen är också att avdramatisera kontakten med socialtjänsten.

– Det här jämnar ut maktbalansen mellan myndighet och medborgare eftersom man själv får välja när man vill ta kontakt. Vi har fått signaler av till exempel Bris om att många unga gärna skulle vilja kunna kontakta socialtjänsten på nätet, säger Johanna Löfvenius på socialförvaltningen, som har varit projektledare för satsningen.

En av socialrådgivarna som bemannar nättjänsten är Susanne Cavallius, som hoppas kunna bidra till att ge människor större makt över sin tillvaro.

– Det speciella med chatten är att det blir så naket. Vi har inga föreställningar om personen på förhand. Men det ställer också högre krav på oss, att informationen landar rätt hos mottagaren, säger hon.

Fakta

Ska svara inom tre dagar

På nätadressen stockholm.se/socialradgivning kan du mejla frågor, chatta med socialrådgivare och läsa vanliga frågor och svar om allt från missbruk och ekonomi till våld i nära relationer och psykisk ohälsa.

Mejlen ska besvaras inom tre arbetsdagar.

Chatten är öppen vardagar 15–22, lördagar 15–21 och söndagar 13–17.