Min lokala hjälte

Nu ska Järfälla bli ett säljande varumärke

Järfälla kommun arbetar med en mer lockande framtoning.
Järfälla kommun arbetar med en mer lockande framtoning.
Vad tänker folk på när de hör Järfälla? Det sorgliga svaret: Ingenting. Men nu ska det bli ändring.

För få människor känner till Järfälla. Andra kommuner som Huddinge, Solna och Sollentuna är betydligt mer välbekanta för Stockholmare, det visar en årlig undersökning som tar vara på invånarna i länets attityd till olika kommuner. Det vanligaste svaret människor hade om vad man kopplade till Järfälla var kort och gott: ingenting.

– Vi gör detta för att Järfälla ska bli mer välkänt för omvärlden, säger Christina Rapp Lundahl, kommundirektör på Järfälla kommun.

För att råda bot på okunskapen har kommunförvaltningen föreslagit i en tjänsteskrivelse en varumärkesplattform. Den antogs av kommunstyrelsen och nästa steg är ett antagande av fullmäktige.

Ett av målen är att fler länsbor ska känna till Järfälla, 75 procent fram till 2019. Andra mål är att upprätta en namnhierarki för kommundelarnas namn. Järfälla blir varumärkets namn för kommunen. Under det övergripande namnet Järfälla finns områden som Kallhäll, Jakobsberg och Barkarby som ska beskriva kommunens expansion.

Man vill också associeras med orden ”inspirerande, växande och inkluderande” vilket ska slå igenom i kommunens grafiska profil vad gäller färg och form.