Stockholmarna rasar mot kasinoreklamen i t-banan

Nina Eriksson från Danderyd gillar inte spelreklamen
Nina Eriksson från Danderyd gillar inte spelreklamen på tunnelbanan.
Stockholms kollektivtrafik har de senaste veckorna fått en helt ny typ av reklam – för nätkasinon.
Annonserna möjliggörs av den nya spellagen, något som kritiserats och resenärer rasar nu mot annonserna.
– Det känns som att det triggar folk att spela, säger Nina Eriksson.

”Vinsten på kontot innan du kommit till nästa station” – det utlovar flera av affischerna på tunnelbaneperronger, bussar och pendeltåg i Stockholms kollektivtrafik.

De senaste veckorna har nämligen en helt ny typ av reklam dykt upp – för nätcasinon.

Mitt i har pratat med flera resenärer i SL-trafiken, och många är kritiska. En av dem som inte kunnat undgå att lägga märke till reklamen är Nina Eriksson från Danderyd.

– Ja! Det har exploderat kan man säga.

Vad tycker du om det?

– Jag tycker inte att det är så bra. Det känns som att det triggar folk att spela och spelande skapar problem.

Likställs med alkoholreklam

En annan som är kritisk är Bojan Nicolic som är skiftledare på Interflora i Östermalmstorgs tunnelbanestation.

– Det är lika illa som att tillåta reklam för alkohol och nikotin.

Bojan Nikolic är kritisk till nya riktlinjerna som tillåter Casino-reklam i tunnelban

Bojan Nikolic är kritisk till nya riktlinjerna som tillåter kasino-reklam i t-banan. Foto: Elin Angvarsson.

Ser hellre tvål än spel

Mats Danielsson, pensionär från Liljeholmen, söderort, hade hellre sett tvålreklam än den upptapetserade spelreklamen.

– Det är uselt. Jag är emot att folk uppmuntras att spela och överöses med det. Hellre tvålreklam än spelreklam, så kan du skriva, säger han.

Mats Danielsson ser hellre reklam för tvål, än den nya spelreklamen. Foto: Oskar Carlsson.