Chock på Stockholms fallskärmsklubb – men inga rutiner ändras

Flaggan vajar på halvstång i dag på Stockholms fallskärmsklubb.
Flaggan vajar på halvstång i dag på Stockholms fallskärmsklubb.
Flygolyckan i Umeå, där nio personer omkom, har försatt fallskrämshoppare runtom i landet i sorg och chock.
– Vi har hoppare som varit uppe i Umeå och vill ha kontakt och information om vad som hänt, säger Stefan Burström på Stockholms fallskärmsklubb.

Ett flygplan av modellen GippsAero GA8 Airvan kraschade i Umeå under söndagseftermiddagen. Ombord fanns nio personer, alla medlemmar i den lokala fallskärmsklubben.

Vittnen beskriver att de reagerade på ett ovanligt motorljud från planet. En person började filma och lyckades fånga när planet störtar med nosen först, rakt ner mot marken i ett skogsparti. Då var klockan 14:08.

Samtliga nio personer ombord omkom i kraschen.

”Klart folk är chockade”

På Stockholms fallskärmsklubb känner man sorg i dag.

– Många känner ju varandra, så man är orolig om det var någon bekant med och många vill veta vad som hänt, säger Stefan Burström, chefsinstruktör på klubben.

– Klart att folk är chockade. Vi försöker hjälpa till med information och kontakt till dem som hör av sig, och stötta så gott vi kan, fortsätter han.

”Till slut sker det ju olyckor”

Han beskriver olyckan som ”ett wake-up call”.

– Det blir ju en påminnelse om att det finns risker och att det kan hända grejer. Så det är klart att det är jobbigt när det kommer så nära.

Men det är inte första gången han möts av tragiska besked.

– Har man hoppat så länge som jag och lärt känna många hoppare runtom i världen så… till slut sker det ju olyckor. Kontaktnätet blir stort och det är inte ovanligt att man känner någon som varit med i en olycka, säger han.

Ställer inga plan på marken

Vad som föranledde olyckan i Umeå är ännu inte känt. Det ska nu utredas av Statens haverikommission.

Har olyckan fått er att tänka över säkerheten?

– Nej, vi jobbar inte riktigt på det sättet. Dels finns det ju inga detaljer kring vad som hänt än och dels utvecklar vi våra rutiner oberoende av vad som nyss inträffat. Vi tänker framåt och jobbar förebyggande. Vi vidtar kontinuerligt åtgärder, oavsett om det sker olyckor eller inte, säger Stefan Burström.

Flygplansmodellen GippsAero GA8 Airvan används av ytterligare två fallskärmsklubbar i landet, och kommer nu inte användas tills vidare, rapporterar Ekot. Men Stockholms fallskärmsklubb är inte en av dem.

– Den är vanlig på lite mindre klubbar. Vi har lite större verksamhet och använder inte den flygplanstypen.

Så ni har inte övervägt att ställa några plan på marken?

– Nej, vi använder en annan modell, från en annan tillverkare, en annan serviceverkstad. Det finns inga likheter egentligen. Då skulle man behöva ställa in all flygning över huvud taget i så fall.