Stockholms mest hatade: Därför gillar vi elsparkcyklarna

Elsparkcyklister på Götgatan
Tyresöbon Tobias Skoglund, 21, åker elsparkcykel nästan varje dag i innerstan.
Elsparkcyklarna har kritiserats hårt sedan de började ta över stadens gator – och mängder av Stockholmare har uttryckt sitt hat mot det nya färdmedlet. Men vad tycker egentligen elsparkcyklisterna? Mitt i gav sig ut för att träffa några av dem.

Ciara Obeien, 21, är turist från Irland och besöker Stockholm över dagen. När Mitt i träffar henne har hon testat elsparkcykel för första gången.

– Vi har inget liknande hemma och de är överallt här, så detta blev jag nyfiken på, förklarar hon.

Hon berättar vidare att hon tycker att det är ett praktiskt sätt för turister att ta sig mellan platser i Stockholm utan att missa något.

– Det kan ju också gå ganska snabbt att ta sig på en sån här, säger Ciara Obeien.

Känner du dig säker på elsparkcykeln?

– Jag vet inte riktigt, men det kanske vore bra med en hjälm.

Mitt i går ut på stan och träffar elsparkare för att höra deras åsikt om de kritiserade fordonen.

Ciara Obeien. Foto: Åsa Sommarström

”Jag åker typ varje dag”

Tyresöbon Tobias Skoglund, 21, är en flitig användare av elsparkcykel.

– Jag åker typ varje dag eftersom jag jobbar i innerstan och gärna tar en Voi eller Lime för att köpa mat på lunchen, det fungerar jättebra, säger han till Mitt i.

Mitt i går ut på stan och träffar elsparkare för att höra deras åsikt om de kritiserade fordonen.

Tobias Skoglund. Foto: Åsa Sommarström

Han tycker att sparkcykeln är ett smidigt och snabbt sätt att ta sig mellan olika platser i stan. Tobias Skoglund tyckte det var knepigt till en början, men nu har han lärt sig hur han åker säkert, förklarar han.

– Jag är medveten om vad som gäller, jag ser mig för, undviker att vara stressad när jag åker och försöker hålla hastigheten.

Skulle gärna se förändringar

Han håller med om att det finns en hel del personer som bör skärpa sig och lära sig åka på ett säkrare sätt. Det finns också några förändringar Tobias Skoglund gärna skulle se.

– Åldersgräns vore bra, sen skulle det kanske vara bra med lite lägre maxhastighet och tydligare instruktioner i appen.

Ett hett tips är att inte heller åka alkoholpåverkad, tillägger Tobias Skoglund.

Hur känns det att vara hatad av så många Stockholmare?

– Jag tycker det gnälls så mycket av svenskar generellt. Folk kommer alltid klaga när det kommer nya grejer, det är en sån kultur vi lever i.

Mitt i går ut på stan och träffar elsparkare för att höra deras åsikt om de kritiserade fordonen.

Foto: Åsa Sommarström

”Ett roligt färdmedel”

På Götgatan står också syskonen Albin, 22, och Milla Sundqvist, 18.

De är båda på besök i Stockholm och har hört mycket om elsparkcyklarna. När Mitt i träffar dem ska de precis testa att köra elsparkcykel för första gången.

– Detta känns som ett roligt färdmedel och en kul grej att testa, det känns lekfullt och går smidigt utan att man missar något av stan, säger Albin Sundqvist.

”Skulle vara bra om det fanns i Umeå”

Syskonen Sundqvist är båda från Skellefteå, men Albin pluggar i Umeå – och tycker att det skulle vara en perfekt stad för elsparkcyklar.

– Det skulle vara bra om det fanns i Umeå, eftersom det är en ganska platt stad där många redan cyklar, säger Albin Sundqvist.

Mitt i går ut på stan och träffar elsparkare för att höra deras åsikt om de kritiserade fordonen.

Albin Sundqvist och Milla Sundqvist. Foto: Åsa Sommarström

Båda har funderat över säkerheten. De diskuterar fram och tillbaka med varandra, men kommer sedan fram till att det nog inte är särskilt farligt i jämförelse med andra fordon i trafiken.

Har ni läst på vad ni ska tänka på innan?

– Nej, absolut ingenting. Men jag tänker att vi följer regler som om vi vore cyklister så bör det gå bra, säger Milla Sundqvist.

Syskonen Sundqvist cyklar sedan i väg längs Götgatan i riktning mot slussen.

– Det är lite vingligt, men det är nog en vanesak, konstaterar Albin Sundqvist.