Stockholms senaste lånecykelsystem tog flera år att implementera, men när det väl var på plats visade det sig att operatören City Bike inte höll måttet. Detta ledde till att avtalet hävdes, och nu, med sommaren här, står staden fortfarande utan ett fungerande lånecykelsystem.

För att finansiera ett nytt lånecykelsystem har trafiknämnden beslutat att höja markupplåtelseavgiften för reklam. En utredning pågår, men det är ännu för tidigt att säga när det nya systemet kan vara på plats, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

– Vi har samlat på oss erfarenheter under åren och sett en utveckling av tjänsten. Därför måste vi ta ställning till den bästa långsiktiga lösningen och detaljerna kring denna, säger han.

"Obegripligt"

Jonas Naddebo, gruppledare för Centerpartiet, är kritisk till den långsamma processen.

– För mig som centerpartist och cykelvurmare är det obegripligt att andra städer som Göteborg och Helsingfors har fungerande system för lånecyklar, medan Stockholm misslyckas gång på gång. Dessutom verkar inget hända i frågan, säger han.

Strömgren betonar att hävandet av avtalet med City Bike var ett ansvarsfullt beslut eftersom företaget inte kunde leverera de avtalade elhyrcyklarna.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

Klara B Orreteg

– Det är också ansvarsfullt att vi nu ser över vilken typ av system som är lämpligt för Stockholm. När ett system väl finns på plats så ska det vara ett bra system.

Använda SL-kort

I andra städer, som Helsingfors och Oslo, kan invånarna använda motsvarande SL-kort för att låna cyklar. På frågan om detta kan bli verklighet i Stockholm svarar Strömgren att man tittar på möjligheten.

– Men vi är begränsade av kommunens gränser och kommunens uppdrag. Det sker dialog med regionen men det skulle kräva olika typer av samarbeten för att en sådan möjlighet skulle finnas. 

Under tiden hoppas Strömgren att marknaden ska fortsätta erbjuda hyrcyklar, på det sätt som RideMovi gör i dag.

Trafiknämnden har nyligen beslutat att förlänga tillståndsperioden från sex månader till två år för företag som vill erbjuda elsparkcyklar och hyrcyklar, för att ge dem bättre långsiktiga förutsättningar.