Stockholms-nej till Östlig förbindelse

Tre av de fyra majoritetspartierna i Stockholm stad säger nej till Östlig förbindelse, enligt en enkät som Mitt i Nacka gjort. Det fjärde partiet, MP, har inte bestämt sig.
Tre av de fyra majoritetspartierna i Stockholm stad säger nej till Östlig förbindelse, enligt en enkät som Mitt i Nacka gjort. Det fjärde partiet, MP, har inte bestämt sig.
Tre av de fyra majoritetspartierna i Stockholm stad säger nej till Östlig förbindelse.

Det visar en mejlenkät som Mitt i Nacka har gjort.

– Stockholm måste ut på banan.

Det önskemålet hade Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka, när Mitt i pratade med honom i höstas.

Mats Gerdau syftade på att majoritetspartierna i Stockholm stad måste bekänna färg om var de står i frågan om den tänkta motorvägstunneln mellan Nacka och Blockhusudden i Stockholm, kallad Östlig förbindelse.

En mejlenkät som Mitt i Nacka gjorde under tisdagen den 19 april visar att tre av de fyra majoritetspartierna i Stockholm stad säger nej till motorvägstunneln.

Socialdemokraterna i Stockholm stad anser att Östlig förbindelsen är ett statligt projekt som staten bör finansiera.

”Stockholm stad är inte beredd att medfinansiera en Östlig förbindelse eftersom att vi prioriterar kollektivtrafiksatsningar i Sverigeförhandlingen”, skriver Jan Valeskog, biträdande finansborgarråd i Stockholm stad, i ett mejl till Mitt i Nacka.

Även Rikard Warlenius, miljöpolitisk talesperson för Vänsterpartiet i Stockholm, säger nej:

”Stockholm måste satsa på kollektivtrafiken och ta sitt ansvar för att nå klimatmålen. Österleden är ytterligare ett motorvägsprojekt som, om det skulle bli verklighet, tar resurser från kollektivtrafiken. Därmed stöttar inte Vänsterpartiet i Stockholm stad någon del av bygget av vägen”, skriver Rikard Warlenius.

Feministiskt initiativ säger också nej, enligt Zandra Bergman, pressekreterare i Feministiskt initiativ.

Miljöpartiet i Stockholm lämnar inget besked:

– Det korta svaret är att vi säger varje ja eller nej. Generellt anser MP att biltrafiken behöver minska. Tre av tio bilar måste bort, säger Mattias Bengtsson Byström, pressekreterare hos trafikborgarrådet i Stockholm.

Östlig förbindelse är tänkt att bli en 8,5 kilometer lång motorvägstunnel från Nacka till Blockhusudden i Stockholm och beräknas kosta 18 miljarder kronor. Nacka, Värmdö, Lidingö och Stockholm är tillsammans med staten tänkta som medfinansiärer.

Förhandlingarna mellan kommunerna och staten om Östlig förbindelse fortsätter. Regeringen har inte satt någon deadline för när förhandlingarna ska vara klara.

Läs även här.

Läs även här.

Läs även här.