Redan i februari aviserade Stockholms stad att de skulle säga upp avtalet med Swedavia om Bromma flygplats. På måndagskvällen klubbade kommunfullmäktige beslutet.

Beskedet innebär att styret kommit ett steg närmare målet att bygga Bromma parkstad – 16 000 bostäder på flygplatsens mark.

Redan efter årsskiftet kommer flygplatsen i praktiken att stå tom eftersom flygbolaget BRA flyttar sin verksamhet till Arlanda, enligt finansborgarråd Karin Wanngård (S).

”Tidigarelägga avvecklingen”

– Vi vill nu inleda en konstruktiv dialog med Swedavia och regeringen om att tidigarelägga avvecklingen, det är inte rimligt att skattebetalarna tvingas subventionera en flygplats för ett fåtal privatjetar när linjetrafiken försvinner, säger Karin Wanngård i ett pressmeddelande.

Stockholms stads avtal med det statliga flygföretaget Swedavia gäller fram till den 31 december 2038 och var tvunget att sägas upp senast tre år i förväg.

–  Vi längtar efter att få börja bygga Bromma parkstad och byta buller mot bostäder. Ju fortare flygplatsen kan avvecklas desto fortare kan vi sätta igång och bygga, säger säger Clara Lindblom (V), bostads- och fastighetsborgarråd.

"Dimridå"

Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd, skriver i ett mejl till Mitt i:

- Detta är en dimridå från Karin Wanngård (S), Stockholms stad äger inte frågan fram till 2038. Bromma flygplats framtid får inte avgöras av förhastade slutsatser utan utifrån noggrann tillväxtanalys. S viftar lokalt med oseriösa omfattande byggplaner på platsen som skulle skapa stora trafikproblem i Västerort. Större beslut kräver större konsekvenstänk."

Andreas Carlson (KD), infrastrukturminister, kommenterar också han via en skriftlig kommentar. I ett mejl till Mitt i skriver Andreas Carlson att regeringen väntar med att uttala sig om Bromma flygplats framtid:

”Vi analyserar frågan och följer utvecklingen noga, men det är för tidigt att dra några slutsatser om eventuella konsekvenser."

Carlson konstaterar att Bromma flygplats ingår i det basutbud av nationella flygplatser som ägs och drivs av Swedavia. 

”Jag kan konstatera att Bromma är av betydelse för det samhällsviktiga flyget, exempelvis ambulansflyget, och har en betydelse ur beredskapssynpunkt. Det är viktigt att ha med det i den analys som ska göras. 

Ministern skriver vidare att det är viktigt att inte ta förhastade beslut. 

”Det är lätt att göra sig av med den här typen av viktig transportinfrastruktur, men det är svårt att återuppbygga den.”

Texten har uppdaterats