ANNONS

Ekonomisk kris hotar klubbarna – då rycker supportrarna ut

Så ska Stockholmsklubbarna klara coronakrisen
Nu söker de stora Stockholmsklubbarna hjälp av sina fans för att klara coronakrisen.
Inställda eller publiklösa matcher innebär ett stort tapp för idrottsklubbarna. Nu söker storklubbarna AIK, Hammarby och Djurgården hjälp från sina supportrar – och får det.
ANNONS

I fredags startade AIK fotboll sin kampanj ”Det som får oss att leva – inte bara existera”  med målet att samla in fem miljoner kronor genom gåvor, presentkort på framtida matcher och en specialtröja.

Redan nu står mätaren på över 800 000 kronor.

– Det har varit ett fantastiskt gensvar, säger Fredrik Söderberg, marknadschef på AIK.

– Man märker hur mycket fotbollen betyder för människor. Sedan är det ännu mer fantastiskt eftersom det är i en situation som påverkar alla hälsomässigt och ekonomiskt – att vi kan få det i en tid då folks privatliv påverkas.

Fem miljoner kronor? Hur mycket är det för AIK?

– Det är mycket och det är ett bra och konkret mål som hjälper oss en bra bit på vägen.

Oro och ovisshet

Hammarby fotboll säljer sedan några dagar ”stödplåtar” – fiktiva biljetter för 50 kronor styck som ger extra intäkter till klubben.

Vi är otroligt stolta och överväldigade

ANNONS

Axel Pershagen, Hammarby fotboll.

– På bara några dagar har vi sålt cirka 7 500 stödplåtar till ett pris på 50 kronor styck. Det i sig är ju makalöst och vi hade faktiskt kö i biljettsystemet när vi släppte dem. För stödplåtar. Helt otroligt, berättar Axel Pershagen, presskontakt och kommunikatör på Hammarby fotboll.

– Vi är otroligt stolta och överväldigade över responsen.

Precis som kollegerna i de andra Stockholmslagen pekar han på hur ovisst läget är. Det finns ett inriktningsbeslut att Allsvenskan ska börja spelas i juni, två månader senare än normalt. Men om det verkligen blir så vet ingen. Samtidigt ska klubbarna betala både räkningar och spelarlöner.

Dif på väg att fylla Tele2

Djurgården startade som sista lag sin kampanj i går, lördag. Men redan nu (söndag 15.00) har klubben sålt nästan 16 000 fiktiva biljetter för 50 kronor styck. I klubben talar man om att ”fylla Tele2”.

– Det har varit en helt fantastisk start, helt klart, säger Marcus Björling, press- och kommunikationsansvarig på Dif.

Han berättar att man även tagit fram en speciell tröja och att man bestämt att intäkterna ska delas lika mellan Dif fotboll och Dif hockey.

– Vi är stolta över att ha såna fantastiska supportrar, säger han.

Stötta sthlm

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.