Liv får inte det stöd hon har rätt till

Malena och Ola Unevik.
Malena och Ola Unevik.
Det har varit kaos i skolskjutsen i höst. Problemen har varit så stora att kommun haft rätt att säga upp avtalet med ansvariga företaget Sverigetaxi.

Malena Unevik stirrar uppgivet framför sig. I månader har hon och hennes man Ola kämpat för att få dottern Livs skolskjuts att fungera. Men trots ständiga löften om bättring från Sverigetaxi, som sköter skolskjutsen, så fortsätter det att krångla.

– Man blir så frustrerad, vi får hela tiden höra att de har löst det, men så fortsätter det bara, och vi kan inte göra någonting, säger hon.

Liv är 13 år. Hon är född med svåra hjärnskador, sitter i rullstol och kan inte prata. Därför är hon beroende av assistans för att klara sig. Sedan några år får hon skolskjuts. Eftersom hon inte har någon möjlighet att kommunicera och är beroende av extra omsorg är hon garanterad fast förare. Det för att både hon och hennes föräldrar ska kunna känna trygghet.

Länge fungerade det, men efter sommaren har något hänt. Förarna har avlöst varandra, med ständiga förseningar och missförstånd som följd.

– Förra veckan kom inte taxin, då ringde vi och frågade och fick svaret att den var i Hässelby. Förarna får tydligen besked om att de ska hämta Liv fem minuter innan, trots att det är fasta tider varje vecka, säger Ola Unevik.

Att få olika förare kan låta som ett litet problem. Men det är det inte. Liv har diabetes, lågt blodsocker är livsfarligt för henne. Men eftersom hon inte kan kommunicera hur hon mår krävs det att någon som känner henne har koll.

– Det är 20 minuter av total ångest varje gång hon åker med någon ny till skolan, säger Malena Unevik.

Dessutom tycker både hon och Ola att det känns jobbigt att ständigt behöva lämna Liv till främlingar, då hon både är helt försvarslös och dessutom inte skulle kunna berätta för någon om någonting hänt.

– Jag blir överkritisk och börjar nästan förhöra de stackars förarna, säger Malena Unevik.

Hon och Ola är inte de enda som har haft problem. Kommunen har ett avtal med företaget Sverigetaxi om att de ska sköta skolskjutsen. Men under hösten har klagomålen haglat in.

– Det har inte fungerat, det har hänt att barn lämnats själva och inte till en vuxen, eller vid något tillfälle vid fel adress. Det är allvarligt eftersom det handlar om barn, särskilt om det är barn med svåra funktionsnedsättningar, säger Patrik Forshage, utbildningschef i Täby.

Totalt handlar det om 78 registrerade klagomål mellan den 22 augusti och den 20 oktober. Betydligt mer än vanligt.

När Sverigetaxi inte uppfyller de förpliktelser som de har enligt avtalet har kommunen rätt att utkräva viten. Det skedde två gånger i våras, totalt rör det sig om 125 000 kronor. Just nu håller man på sammanställa ett underlag för att kräva viten för hösten, och enligt Patrik Forshage kommer det att handla om avsevärt mycket högre belopp.

För att underlaget ska bli så heltäckande som möjligt uppmanar de alla som har klagomål att framföra dem.

– Vi är extremt noggranna i våra verksamheter med att dokumentera varje klagomål, det är viktigt att man anmäler brister så att vi kan återkoppla till Taxi, säger Patrik Forshage.

Hur länge kan det fungera dåligt innan ni säger upp avtalet?

– Flera av de incidenter som inträffat är så allvarliga att vi är berättigade att häva avtalet, och det har vi också framför till Taxi. Vår uppfattning är att de lyssnat och förbättrat sig, de senaste veckorna har vi fått färre klagomål. Men varje enskilt tillfälle är oacceptabelt.

Läs mer:

Sverigetaxi lovar bättring