ANNONS

Stök i trafiken närmaste åren när SL bygger om och bygger ut

Stökigt i SL-trafiken under 2019 och 2020. Många byggen på samma gång.
Slussenbygget, t-banans nya linjer och rustningen av Getingmidjan. Det byggs mycket i kollektivtrafiken och det blir rörigt framöver.
Massiva byggen och upprustningar är att vänta.
– Det är som att genomföra ett stambyte och en köksrenovering – samtidigt, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
ANNONS

Har du redan tröttnat på tunnelbanelinjer som stängs av under sommaren eller stöket vid Slussen? Det är lika bra att du vänjer dig.

– Det här blir året då vi märker av att vi går in i den största upprustnings- och utbyggnadsfasen i SL-trafiken sedan 1960-talet. Det är nu som vi på allvar kommer börja spränga för den nya tunnelbanan, som den nya tvärbanan till Kista växer fram och nya tunnelbanetåg rullar ut i trafiken för första gången på över 20 år, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

För stockholmarna innebär det här att det kommer att bli stökigt och bökigt i kollektivtrafiken de närmaste åren.

Det är lite som att genomföra en köksrenovering och ett stambyte samtidigt som man bygger ut

Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd

Den som någon gång har renoverat hemma kommer att känna igen känslan.

– Det är lite som att genomöra en köksrenovering och ett stambyte samtidigt som man bygger ut, det blir stökigt under en tid säger Kristoffer Tamsons och fortsätter:

– Jag tror att många resenärer kommer att uppleva det som stundtals jobbigt och tufft att resa med SL-trafiken, men uppsidan kommer väldigt snart. Om bara några år kommer det att synas. Vi får en trafik som är rustad för att möta framtiden, vi har tagit hand om gamla underhållsutmaningar och också sett till att trafiken kan växa.

46 nya spårstationer ska byggas

SL-resenärerna bör helt enkelt ha mycket tålamod den närmaste tiden.

Detta är den största upprustnings- och utbyggnadsfasen i SL-trafiken sedan 1960-talet

ANNONS

Kristoffer Tamsons

– Vi satsar närmare 80 miljarder på att bygga 46 nya spårstationer i länet, varav 17 nya tunnelbanestationer. Det är en jättesatsning. Men mycket kommer att ta tid innan stockholmarna märker av alla fördelar fullt ut, säger Kristoffer Tamsons.

Hur ska ni behålla resenärerna under tiden?

– Den stora utmaningen blir att förklara varför vi gör det vi gör nu. Vad syftar det till och vad väntar på andra sidan? Vi måste jobba mycket mer med information och göra ytterligare satsningar på bra och smart ersättningstrafik.

12 stora projekt de närmaste åren

Tunnelbana, Arenastaden, Gula linjen

Visionsbild för Arenastaden. Illustration: Ingees idee/SLL

1. Tunnelbanans gula linje

Var: Tunnelbanan byggs ut mellan Odenplan och Arenastaden.

När: Byggstart för spårtunnlar och stationer planeras till 2020 och byggtiden beräknas till 6 år.

Visionsbild för den framtida stationen vid Nacka forum. Illustration: SLL/Sweco

2. Tunnelbanans blå linje mot Nacka och söderort

Var: Tunnelbanan byggs ut med blå linje till Nacka och dessutom ska den blå linjen kopplas ihop med den gröna Hagsätralinjen.

När: Byggstart för spårtunnlar och stationer planeras till 2020 och byggtiden är 7-8 år.

visionsbild

Visionsbild för nya stationen i Barkarby. Konstnär: Iréne Westman

3. Tunnelbanans blå linje mot Barkarby

Var: Tunnelbanans blå linje ska förlängas från Akalla till Barkarby i Järfälla. Den nya tunnelbanan till Barkarby knyts samman med pendeltågslinjen vid Barkarby.

När: Sprängningsarbetet har börjat. Byggtiden beräknas vara sex år.

Visionsbild för den nya bussterminalen vid Slussen. Illustration: Foster arkitekter/Link Arkitektur

4. Slussen

Var: Det har väl inte undgått någon att Slussen byggs om …

När: Slussen kommer att vara en byggarbetsplats fram till 2025. Hållplatser och terminaler flyttas och det kommer att vara rörigt under hela byggtiden.

Slussen kommer att fortsätta varar rörig i flera år till. Foto: Johan Thornton

Slussen kommer att fortsätta varar rörig i flera år till. Foto: Johan Thornton

5. Getingmidjan

Var: Trafikverket rustar järnvägssträckan mellan Stockholm central och Stockholms södra – den så kallade getingmidja, en av Sveriges mest trafikerade järnvägssträckor.

När: Under åtta veckor somrarna 2018, 2019 och 2020 stängs getingmidjan helt. Det betyder att den som reser med fjärrtåg får byta till pendeltåg mellan Stockholm södra och Stockholms centralstation.

brolyft getingmidjan bro söderström järnväg slussen gamla stan

De gamla stålbroarna byts mot broar i rostfritt stål. Foto: Stefan Källstigen

6. Upprustning av Söderströmsbron

Var: Söderströmsbron är tunnelbanebron mellan Gamla stan och Slussen. Bron är 60 år gammal och behöver rustas upp. De gamla stålbroarna byts ut mot broar i rostfritt stål.

När: Arbetet pågår fram till år 2022. Tunnelbanetrafiken är i drift under tiden, men varje sommar stängs delar av bron av för att man ska komma åt att byta ut brodelarna. Då stängs röda och gröna linjen av växelvis.

Visionsbild på station Fridhemsplan efter upprustningen

Så här ska station Fridhemsplan se ut efter efter upprustningen. Illustration: Tema arkitekter/SLL

7. Fridhemsplan

Var: Fridhemsplans tunnelbanestation har rustats upp och varit avstängd under sommaren, men är nu öppen igen. Ytterligare en avstängning av Fridhemsplans station är att vänta när samma arbete ska utföras på perrongen intill. Exakt när det kommer att ske är ännu oklart.

Spår 2 Roslagsbanan vid Åkersberga station

Åkersberga station får ett tredje spår så att tågen kan vända i Åkersberga och trafiken blir mindre störningskänslig. Foto: Åsa Sommarström

8. Roslagsbanan 

Var: Sedan 2010 pågår ett stort upprustningsarbete på Roslagsbanan. Det byggs dubbla spår på 22 kilometer, stationer och befintliga vagnar rustas upp, nya fordon köps in och det byggs en ny depå. Byggandet innebär stök och bök och avstängningar.

När: Arbetet med utbyggnaden beräknas pågå fram till år 2021. De nya tågen sätts i trafik mellan 2022 och 2024.

Så här såg den nedlagda slutstationen för Saltsjöbanan på Stadsgården ut 2016. Foto: Stefan Källstigen

9. Saltsjöbanan

Var: Dels byggs ett säkerhetssystem som ska minska risken för olyckor, dels byggs två mötesstationer för att möjliggöra tätare trafik på banan. Banan till Slussen återläggs och depån i Neglinge i Nacka byggs ut för att fler tåg ska få plats.

När: Allt beräknas vara klart 2026. Ersättningsbussar går från Henriksdal till Slussen tills arbetena i Slussen och på Danviksbron är klara.

Sprängning

Trafikverket spränger under arbetet med Mälarbanan. Foto: Trafikverket

10. Mälarbanan

Var: Trafikverket bygger ut järnvägen till fyra spår mellan Tomteboda och Kallhäll, för att pendeltågen ska få egna spår.

När: På söndagsmorgnar fram till kl 08.20 är pendeltågstrafiken inställd mellan Sundbyberg och Jakobsberg på grund av spårarbeten. Bussar ersätter. Helgen 5-6 oktober går inga pendeltåg mellan Sundbyberg och Jakobsberg från lördag kl 22.45 till söndag kl 14. Läs mer här. 

Tvärbanan helenelund

Tvärbanan ska dras till Helenelund i Sollentuna. Illustration: Stockholms läns landsting

11. Tvärbanans Kistagren

Var: Tvärbanans Kistagren byggs ut från Norra Ulvsunda via Bromma flygplats, Kista och vidare till Helenelund.

När: Trafikstart på sträckan Norra Ulvsunda till Bromma flygplats planeras till 2020. Sträckorna Ursvik och Helenelund börjar trafikeras våren 2022 och 2023.

Rulltrappa, Västra skogen, Solna

Rulltrappan i Västra skogen – som var landets längsta – byttes ut i våras. Foto: Nils Jönsson/Pressbild

12. Hissar och rulltrappor

Var: Sedan 2015 byts många hissar och rulltrappor ut successivt i kollektivtrafiken. Under 2019 byts 46 hissar och 14 rulltrappor ut. De nya hissarna och rulltrapporna är bättre tillgänglighetsanpassade och går lite snabbare än de gamla. Information om planerade byten finns på SL:s trafikplanerare.

Här är hissar och rulltrappor som ska bytas ut under oktober:

Hötorget (hiss)

Rådmansgatan (hiss)

Alvik (4 st) (hiss)

Rådhuset (rulltrappa)