Stökigt när bussar ersätter pendeltågen

Många väntar på ersättningsbussarna vid Spånga station.
Många väntar på ersättningsbussarna vid Spånga station.
"Man får inte ha bråttom och kan glömma att hitta på något efter jobbet. Fast i dag var det rätt okej. Igår kom jag hit vid fyratiden och då var det ännu längre köer"  , säger pendlaren Tommy Bogren.
"Man får inte ha bråttom och kan glömma att hitta på något efter jobbet. Fast i dag var det rätt okej. Igår kom jag hit vid fyratiden och då var det ännu längre köer" , säger pendlaren Tommy Bogren.
Förra veckan stängdes pendeltågen mellan Spånga och Bålsta av. Bussar ersätter, men köerna till dem är långa och restiden längre.

– Man kan glömma att hitta på något efter jobbet, säger pendlaren Tommy Bogren.

Bygget av Mälarbanan pågår för fullt. Dagens två spår mellan Kallhäll och Tomteboda ska bli fyra för att fler tåg ska kunna köra med färre förseningar.

När bygget pågår stängs järnvägen ibland av – och värst är det under sommarmånaderna. Förra veckan stoppades alla pendeltåg mellan Spånga och Bålsta och först den 8 augusti är trafiken igång igen. Under tiden ersätts tågen med inhyrda bussar. Det leder till förseningar och trängsel på Spånga station.

När Lokaltidningen Mitt i besökte stationen förra veckan var köerna till ersättningsbussarna långa.

– Det värsta är att det inte finns något riktigt kösystem. Bussarna står på rad och när den första är full åker den. Sedan blir det påstigning på bussarna längre bak och då hamnar dem som egentligen står först i kön sist, säger pendlaren Tommy Bogren.

Han försöker ta sig från Spånga till Kallhäll och räknar med långa restider.

– Man får inte ha bråttom och kan glömma att hitta på något efter jobbet. Fast i dag var det rätt okej. Igår kom jag hit vid fyratiden och då var det ännu längre köer.

De flesta verkar dock ta pendelavstängningen med ro. Enligt de informatörer som finns på plats har resenärerna förståelse för att det blir trängsel och förseningar.

– Visst händer det att någon är arg. Det är ju inte så kul att missa en läkartid, till exempel. Och många blir chockade när de får höra att avstängningen pågår ända till augusti. Men annars tar de flesta det med ro, säger en av informatörerna.

Claes Keisu är pressinformatör på SL. Han säger att avstängningen främst lett till två problem: försenade bussar och köer till bussarna.

– Många bussar har fastnat i bilköer och det har därför tagit längre tid för dem att komma fram. Och mellan klockan 16.30 och 18 har det varit långa köer för att komma ombord på bussarna vid Spånga station, säger han.

SL uppmanar alla som kan att i stället välja buss 35 K som går mellan tunnelbanan i Hjulsta och Kallhäll. Tunnelbanan har förstärkts med fler tåg för att till viss del svälja det ökade antalet resenärer.

– Svårigheten i år är att avstängningen kom tidigare än tidigare år. Det gör det extra besvärligt eftersom många fortfarande jobbar. Efter midsommar räknar vi med att det lugnar ner sig.

SL utreder dessutom en extra utgång från Spånga station som ska ligga närmare ersättningsbussarnas hållplats.

Någon ersättning för förseningar kan resenärerna inte räkna med, enligt Claes Keiku.

– Ersättning ges inte vid planerade arbeten som SL har informerat om i förväg.

Hade ni kunnat göra något för att minska förseningarna?

– Nej. Jag förstår att detär besvärligt, men avstängningen är nödvändig och tanken är ju att på sikt förbättra kollektivtrafiken.

Efter en stunds köande kommer i alla fall Tommy Bogren iväg med bussen. Han tvingas stå ut med strulet ända till den 8 augusti.

– Jag ska jobba hela sommaren, säger han innan chauffören stänger dörren och styr norrut.