Stopp av gamla bilar – ger inte nya bostäder

Valhallavägen som den skulle kunna se ut - men först måste luften bli bättre.
Valhallavägen som den skulle kunna se ut - men först måste luften bli bättre.
700 nya bostäder på västra Valhallavägen är lagda på is eftersom luften är för smutsig.
Nu kan gamla personbilar förbjudas på gatan – men enligt staden räcker det inte för att sätta i gång det stoppade projektet.

Det var i mitten av september som regeringen berättade att man ger kommuner rätt att införa så kallade miljözoner för personbilar. I Stockholm innebär det bland annat att staden på vissa platser skulle kunna förbjuda dieselbilar som är äldre än miljöklass euro6 och bensinbilar som är äldre än klass euro5.

Dålig luft har stoppat 700 bostäder

På Valhallavägens västra vill staden bygga 700 bostäder. Men då det är för höga halter av kvävedioxid (NO2) på gatan är det just nu inte lämpligt att bygga nya lägenheter där tycker länsstyrelsen.

Men nu visar det sig att en miljözon för personbilar tyvärr inte är en tillräckligt kvickfix för Valhallavägens luft – i alla fall inte för att få bygga de 700 bostäderna. För enligt stadsbyggnadskontoret skulle även lastbilar behöva förbjudas.

– Om miljözonen omfattar bara personbilar har den inte något större påverkan på NO2-halterna, skriver Nikara Movafaghi på stadsbyggnadskontoret i ett mejl till Mitt i.

Behöver bannlysa lastbilar

Istället skulle en miljözon för tung trafik behövas – alltså att de lastbilar som inte uppfyller miljökraven förbjuds helt. I största delen av innerstan gäller redan en sådan zon. Men inte på Valhallavägen eftersom lastbilar måste få köra där om Norra länken är stängd. Dessutom har inte tunneln svalt all större trafik från hamnarna.

– Även om det är betydligt färre lastbilar på Valhallavägen sedan länken öppnade så finns det fortfarande företag som ligger på sträckningen som behöver gods, vilket innebär att vissa transporter ändå måste köra där, säger Erik Söderberg, kommunikatör på trafikkontoret.

Trafikkontoret kollade i våras på en rad lösningar för att få bättre luft på Valhallavägen. En sådan var att införa en miljözon för tung trafik på platsen, där de smutsigaste lastbilarna skulle förbjudas. Men om det blir så kan staden fortfarande inte svara på.

– Det är för tidigt att säga om det blir miljözon för tung trafik eller inte. Det behöver utredas närmare, säger Erik Söderberg.

Vänta länge på bättre luft

I väntan på besked är det ingen på stadsbyggnadskontoret som jobbar aktivt med västra Valhallavägen. Och det kommer man inte göra förrän luften är bättre. Det finns två olika undersökningar/prognoser för när luften skulle kunna bli tillräckligt bra för att bygga på platsen. En prognos säger 2020 och den andra säger 2023, men just nu vill staden inte sätta någon exakt tidpunkt för när man ska ta upp detaljplaneringen. 

– Det finns ingen sådan tidsplan utan man börjar detaljplanen när luftsituationen blir tillräcklig bra, säger Nikara Movafaghi.