Vill stoppa inrikes tjänsteresor med flyg

Miljöborgarrådet Katarina Luhr (MP) är på väg till klimattoppmötet i Bonn med tåg.
Miljöborgarrådet Katarina Luhr (MP) är på väg till klimattoppmötet i Bonn med tåg.
Miljöborgarrådet Katarina Luhr (MP) vill förbjuda stadens tjänstemän att resa med flyg inom Sverige.
– Det borde finnas en geografisk gräns för hur korta flygresorna får vara, säger hon.

Mitt i når miljöborgarrådet Katarina Luhr (MP) på telefon, när hon sitter på tåget mellan Köpenhamn och Hamburg på väg till klimattoppmötet i Bonn. Hon lever som hon lär. Resan började klockan 23 igår, då hon tog nattåget till Malmö.

– Jag vaknade upp pigg och utvilad i Malmö i morse och kan jobba på tåget. Jag försöker att ta tåget om det går även för resor i Europa. Det beror på hur långa resorna är och om det fungerar med tider, säger Katarina Luhr.

Stockholms stad håller på att inrätta en intern fond för att klimatkompensera vid flygresor. Tanken är att staden ska klimatkompensera för resor som görs och att det även ska bli tydligt hur stor miljöpåverkan en resa har.

– Idag är det på den enskildes bevåg. Vi måste börja klimatkompensera för tjänsteresor och göra det tydligt hur stor klimatpåverkan de har, säger Katarina Luhr.

Det är ju obegripligt att ta flyget till Göteborg när det går fortare att åka tåg. Till Malmö är det lite längre, men det fungerar utmärkt att ta nattåget.

Katarina Luhr (MP), miljöborgarråd.

Katarina Luhr vill gå ett steg längre. Hon vill förbjuda stadens tjänsteresor med flyg inom Sverige.

– När vi tittade på resorna som tjänstemän och politiker gör är de tre vanligaste resmålen Göteborg, Malmö och London. Det är ju obegripligt att ta flyget till Göteborg när det går fortare att åka tåg. Till Malmö är det lite längre, men det fungerar utmärkt att ta nattåget. Bara genom att sluta flyga till Stockholm och Göteborg skulle vi minska utsläppen med 10 procent, säger hon.

Över en tredjedel av flygresorna är inrikes

Förra året gjordes 3 814 tjänsteresor med flyg av anställda inom stadens förvaltningar och bolag. Över en tredjedel av resorna skedde inom Sverige.

– Vi har som mål att vara fossilfria 2030 och för att nå dit måste vi ändra våra resvanor. Vi har också tittat på hur stockholmarnas flygande och det motsvarar alla utsläpp från vägtrafiken. Vi behöver medvetandegöra hur stor klimatpåverkan flyget har. En tredjedel av alla resor är tjänsteresor, kanske går många att ersätta med virtuella möten.

Vi kanske kan ta flyg ena vägen och tåg den andra. Vi behöver börja resa smart.

Katarina Luhr (MP, miljöborgarråd.

Hon påpekar att hon inte vill att människor ska sluta att resa.

– Jag tror att resande får oss att utvecklas och är jätteviktigt, men vi behöver se över hur vi reser. Istället för att resa till flera platser på semestern kanske vi kan göra en resa, vi kanske kan ta flyg ena vägen och tåg den andra. Vi behöver börja resa smart.

Vilka reaktioner har du fått på att du vill stoppa flygresorna inom Sverige?

– Det har varit väldigt blandat. En del tycker inte att jag ska lägga mig i, andra tycker att det är bra att jag lyfter frågan. Det har varit både bu och hurra.

”Miljöpartiet driver flygfientlig politik”

Oppositionsborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) tillhör dem som inte tycker att det är något bra förslag.

Jag har förtroende för att tjänstemännen kan avgöra om det är det bästa alternativet. Alla som har åkt tåg till Göteborg vet att det ofta är förseningar.

Anna König Jerlmyr (M).

– Vi har en resepolicy som säger att man ska välja tåg i första hand. Jag har förtroende för att tjänstemännen kan avgöra om det är det bästa alternativet. Alla som har åkt tåg till Göteborg vet att det ofta är förseningar. För att vara säker på att komma i tid till mötet kanske det är säkrare att ta flyget, säger hon.

Hon anser att Miljöpartiet driver en flygfientlig politik.

– De vill stänga Bromma flygplats, införa nationell flygskatt och förbjuda affärsresor. Vi tror att det är helt fel väg att gå, det minskar bara vår konkurrenskraft. Där finns en tydlig konflikt mellan oss även om vi vill mot samma mål, att minska den globala uppvärmningen. Vi vill istället möjliggöra för bränslesnåla flyg, säger Anna König Jerlmyr.

Moderaterna är dock överens med majoriteten när det gäller den nya resepolicyn, att staden ska klimatkompensera för flygresor.