Salt stoppar fajt mellan cyklister och löpare

Norr Mälarstrand gångbana sopsaltas på försök.
Norr Mälarstrands gångbana sopsaltas på försök.
Förra vintern bråkade löpare och cyklister om stans saltade och sopade cykelbanor. För att lösa problemet utökar Stockholms stad nu sopsaltningen till vissa gångbanor.

Löpare och cyklister fajtades förra vintern om cykelbanan på Norr Mälarstrand. Cyklister härsknade till när löpare och gångare flydde blankisen på gångbanan till den sopade och saltade cykelbanan.

Stockholms stad sopsaltar 207 kilometer cykelbana den här vintern. Omkring 150 kilometer inkluderar även gångbanor.

Utvalda gångstråk testas

Men i innerstan är flera gångbanor åtskilda från cykelbanorna och blir därmed inte sopsaltade.

De två senaste vintrarna har Stockholms stad på försök sopsaltat även av gångbanor och trottoarer på Östermalm. Den här vintern görs försök på Kungsholmen och i Vasastan.

– Det har ju funnits en konflikt mellan gångare och cyklister och det här är en viktig åtgärd för att få ordning på det, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Inne i Rålambshovsparken är gångbanorna isklädda men ett skutt bort, på Norr Mälarstrands gångstråk, blottar asfalten sig.

Rålambshovsparken isig gångbana

”Vi är igång med arbetet att pröva att även sopsalta gångvägar o trottoarer. Ett ställe är utanför stadshuset”, skriver Daniel Helldén på Twitter.

Ett annat är trottoarerna på Sankt Eriksgatan mellan S:t Eriksbron och Norra Stationsgatan.

Mer jämställd snöröjning

Varje år rapporteras omkring 1400 fallolyckor i Stockholm. Tre av fyra fallolyckor sker under vintern och en majoritet av de drabbade är kvinnor.

Trafiknämnden skriver i sin verksamhetsplan för 2018 att snöröjningen ska bli mer jämställd och att ”gångbanor i större utsträckning prioriteras”. Nämnden skriver att man ska ”pröva metoder för förbättrad snöröjning av smala gångbanor som inte har plats för traditionell maskinröjning, samt utveckling av det befintliga markvärmesystemet.”

– Vi kan ju se att fallolyckorna har halverats där vi har sopsaltat. Det är en mycket positiv effekt. Vi hoppas att det här faller väl ut så att vi kan ha det på de större stråken – överallt kan vi troligen inte göra så här, säger Daniel Helldén.

Större skala först nästa vinter

Men någon snöbollseffekt är inte att vänta den här vintern.

– Vi behöver titta närmare på det här och utvärdera det. Det kan hända att man behöver modifiera maskiner för att få en bra effekt. Det här är ett test på hur vi göra det. Man får hålla sig till tåls, säger Daniel Helldén.

Fakta

Gå på gångbana eller vägren

Du som går eller springer ska enligt trafikreglerna använda gångbana eller vägren. ”Om det inte finns någon gångbana eller vägren får du använda cykelbanan eller körbanan”, skriver Transportstyrelsen.
Bötesbelopp:
Cykla på gångbana – 500 kronor.
Gå eller springa på cykelbana (när det finns gångbana) – 500 kronor.

Källa: Transportstyrelsen och NTF.