ANNONS

Anders vill göra snus-stoppet till en positiv upplevelse

Ander Åkerman skriver bok om att sluta snusa
Anders är till vardags forskare i nationalekonomi på Stockholms universitet, men med egna erfarenheter vill han hjälpa fler att sluta snusa.
Anders Åkerman från Norra Djurgårdsstaden har skrivit boken Snusfri – vägen till lyckan i en snusfri värld.
Han vill få snusare att sluta genom positiva tankar.
– Det får inte bli ett livslångt besvär att man saknar snuset, säger Anders.
ANNONS

För tre år sedan slutade Norra Djurgårdsstadsbon Anders själv snusa.

Efter att ha snusat i 15 år hade redan han provat olika metoder som att gradvis trappa ner, att på olika sätt gör det svårare att snusa i vardagen och att tänka på allt det negativa som snusande för med sig.

Får inte sakna snuset

Men det var när han började tänka positivt som han själv kunde lägga av med prillorna.

– Att sluta ska inte skapa allt för stora problem och det ska vara hållbart. Det får inte bli ett livslångt besvär att man saknar snuset, säger Anders Åkerman.

Anders är till vardags forskare i nationalekonomi på Stockholms universitet, men med sina egna erfarenheter vill han hjälpa fler att bli av med nikotinberoendet.

Metod på två ben

Hans metod står på två ben. Det ena är att försöka fokusera på allt positivt som kommer av att sluta och inte på allt det negativa med att snusa.

Att till exempel fundera på allt annat man kan göra för sina snuspengar, att sömnen blir bättre utan nikotin i kroppen och att tandköttet kan börja repareras.

– Jag ser att de flesta som försöker sluta bygger allt på negativa känslor. I andra delar av livet funkar det inte att tänka så för att förändra något, utan det är med glädje och spänning, säger Anders.

Anders Åkerman

Anders vill hjälpa fler att sluta snusa. Foto: Olle Anrell.

Mindfullness–baserat

Det andra benet i Anders metod kommer från en mindfullnessbaserad teknik som kallas NJUT.

ANNONS

Kort innebär det att man Noterar känslan och suget av att stoppa in en snus och säger Ja till känslan istället för att stöta bort den. Sen ska man Undersöka känslan och Tänka efter att känslan bara är övergående och inte en del av personligheten.

 – Man snuvar hjärnan på sin belöning. Obehaget blir starkare men man kommer få hjärnan att sluta skicka signalerna till kroppen som gör att man blir snussugen vid stress eller oro, säger Anders Åkerman.

Ska vara en bra upplevelse

Men kärnan i Anders bok och teknik är ändå att det ska vara en bra upplevelse att lägga av med snuset.

– Slutresultatet är att man ska bli glad att man är fri från snuset. Jag kände direkt när jag tog ut sista snusen att nu är jag en fri person som kan leva som jag vill.

Fakta

Anders starttips för dig som vill sluta snusa:

  • Välj gärna ett tillfälle då det kan vara lättre att sluta på sommaren då det finns färre måsten i vardagen.
  • Snusa in i det sista du kan och minska inte gradvis utan sluta cold turkey.
  • Tänk efter hur känner inför snus idag och skriv gärna ner negativa saker du känner inför snus.
  • Skriv sedan en lista med mål.
  • Skriv ner första känslorna efter att ha tagit ut första snusen och ha gärna listan på telefonen så kan ta fram den.
  • Koncentrera dig sedan på positiva saker som sker när du slutar.
  • Men undvik inte abstinenskänslorna utan låt de komma och ta in hur de känns.