Stor oro efter nya bussregler

Medan Samuel (i vit t-shirt) ibland tvingas vänta 40 minuter på bussen tycker Alex Airosto att det är svårt att hinna med bussen, som går tio minuter efter skolans slut. "Mina skor är lite svåra att sätta på sig och då kan man missa bussen", säger han.
Medan Samuel (i vit t-shirt) ibland tvingas vänta 40 minuter på bussen tycker Alex Airosto att det är svårt att hinna med bussen, som går tio minuter efter skolans slut. "Mina skor är lite svåra att sätta på sig och då kan man missa bussen", säger han.
Marie Bladholm, utbildningsnämndens ordförande (M).
Marie Bladholm, utbildningsnämndens ordförande (M).
Merparten av Värmdös elever får veta åka SL-buss som inte är synkade med skolans schema. Långa väntetider, överfulla bussar och farliga trafiksituationer har blivit konsekvenserna. Efter massiv kritik sätts en extra buss in - tillfälligt.

Vägen intill hållplatsen vid Saltarö strand är slingrig och saknar både väggren och belysning. Här måste tioåriga Alex Airosto och hans bror Samuel Hedlund, 14, promenera varje dag för att komma hem efter skolan.

– I höst blir det nog lite läskigt att gå här själv. Det är mörkt och bilarna kommer fort i kurvorna, säger Alex Airosto.

Under hösten, vintern och våren har mamma Lotta van Veen varit föräldraledig och därför kunnat hämta sina barn från bussen, men nu börjar hon jobba igen.

– Jag har agerat trafikpolis härute och tagit med mig andras barn hem så att de ska slippa gå på vintern. Hur ska det bli nu? säger hon.

Värmdö kommuns senaste beslut att dra ner ännu mer på skolskjutsen gör att allt fler barn måste åka SL-buss till och från skolan.

Beslutet har mött stor kritik. Bussarnas tidtabell är inte synkade med skolans tider, vilket gjort att flera barn tvingats vänta i mer än en timme på bussen. När den väl kommit är den överfull.

– Det är jättemycket folk på bussen och trångt sedan de slutade med skolbussarna. Missar man bussen så får man vänta. Folk sitter i knä på varandra och tryckta mot framdörren vid chauffören, säger Samuel Hedlund.

Beskedet om att Värmdö kommun satt in en extrabuss per skoldag för de yngre barnen på Hemmestaskolan efter den hårda kritiken får inte Lotta van Veen att jubla:

– Visst är det bättre, men det är fortfarande inte tillräckligt. De äldre måste fortfarande trängas på SL-bussarna och vänta länge på dem. Nej, det duger inte.

På Hemmestaskolan får barn som måste vänta länge på bussen vara på fritidsklubben fastän de inte är inskrivna.

– Vi försöker hålla barnen skadeslösa. Det här ska inte drabba eleverna, säger Kaj Majuri, rektor.

Att barnen även måste ge sig ut i trafiken själva har också skapat oro. På många platser där bussarna stannar finns inga övergångsställen och på skärgårdsvägen utanför Hemmestaskolan kör tung trafik. Där har tjänstemännen, efter alla klagomål, varit ute för att få en överblick över situationen. Bra, tycker skolans rektor.

– Det här systemet bygger ju på att barnen har mognaden att ta bussen själva. För de äldre barnen är det bra och ger en ökad frihet. Men för de yngre så är det en omställning och jag kan förstå föräldrars oro. Det är inte lika tryggt helt enkelt, säger Kaj Majuri.

Värmdö kommun anser att trafiksituationen är säker men den generella hållningen är att barn inte mogna att vara i trafiken förrän vid 12 års ålder.

– Att vid sju års ålder ställas inför en ny trafiksituation med vägar som innehåller tung trafik och oreglerade övergångsställen låter därför spontant för riskabelt. Kommunen är ju rådig över de här frågorna. Man borde åtminstone kunna ordna så att en vuxen kan hålla ihop barnaskaran vid busshållplatserna och hjälpa dem, säger Malte Burwick, verksamhetschef på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF.

På Hemmestaskolan har personalen tidigare haft ett rullande bussvärdsschema där de hjälpt barnen på skolbussen. Nu är det oklart vem som ska ha ansvaret.

– Det har varit hanterbart för personalen men nu blir det lite annorlunda. SL-bussarna går ju inte samtidigt. Då måste jag fundera på hur jag ska organisera så att min personal kan möta upp den förväntade bussvärdsaktiviteten, om de ens har det ansvaret, säger Kaj Majuri.

Lotta van Veen tycker att Värmdö kommun måste ta till sig av alla synpunkter, men att bemötandet hon fått är dåligt.

– Passar det inte med SL-kort så kan vi dra in på det också, var svaret jag fick när jag ringde kommunen. Men jag menar, mina barn har åkt SL-buss i ett år nu och det går inte. Det blir ju inte bättre och nu ska allt fler ha det så här. Små barnen missar bussen, tvingas vänta och de större hänger omkring i centrum. Sedan ska de gå hem i becksvarta mörkret ensamma. Nej, det är för farligt, säger hon.

Läs mer: Överfulla bussar tvingar kommunen tänka om

Läs mer: Så vill S ändra skolskjutsarna

”De allra flesta är nöjda”

I år fungerar systemet med skolskjuts mycket bättre än i höstas och det är inte alls något kaos.

Det menar Marie Bladholm (M), utbildningsnämndens ordförande.

Här svarar hon på läsarnas vanligaste frågor.

– Av alla som har beviljats skolskjuts så är det väldigt få som har drabbats av buggar där det inte fungerar optimalt. Och där det är så får vi hantera det så att det fungerar bra för dem också. Men de allra flesta är nöjda.

Många har synpunkter gällande trafiksäkerheten när allt fler barn åker med SL – har ni gjort en konsekvensbeskrivning?

– För varje ansökan så görs en individuell prövning där det ska ingå en bedömning av trafiksituationen till och från hållplatserna. Men det har kommit in synpunkter på det och därför ska tjänstemännen själva ut och kolla om det har gjort korrekta bedömningar. Om inte så måste vi åtgärda det.

Kan man tänka sig någon slags trafikutbildning för barnen?

– Det ingår i skolans uppgift tycker jag. Och vårdnadshavaren måste också ta ansvar.

Går det att införa bussvärdar som hjälper barnen på SL-bussarna efter skolan?

– Jag tror inte att det är omöjligt. Det kan vi säkert kommunicera mellan oss och skolorna.

Varför har det varit svårt att få kontakt med Värmdö kommun?

– Det pågår en hantering av över 2000 ansökningar och handläggarna kan inte svara i telefonen. Om det har varit svårt att komma fram så är det inte bra. Men tanken är att alla ska få ett personligt svar på sina synpunkter.