Stor oro för konkurrens

Thomas Lindahl jobbar på Klockmaster, planen är att flytta butiken till Mall of Scandinavia. Jättegallerian med Åhléns, Starbucks, biograf och exklusiva butiker som Michael Kors öppnar i Arenastaden om ett år.
Thomas Lindahl jobbar på Klockmaster, planen är att flytta butiken till Mall of Scandinavia. Jättegallerian med Åhléns, Starbucks, biograf och exklusiva butiker som Michael Kors öppnar i Arenastaden om ett år.
Maffiga Mall of Scandinavia öppnar om drygt ett år.

I Solna centrum växer oron bland handlarna.

De befarar att jättegallerian i Arenastaden kommer att tömma centrumet på kunder.

Solna centrum är ganska folktomt när Lokaltidningen Mitt i titta in en tidig eftermiddag. Och glesare med kunder blir det, det tror åtminstone handlarna själva. Orsaken stavas Mall of Scandinavia, jättegallerian med 250 butiker som öppnar lagom till septemberlönen 2015.

– Jag tror definitivt att Mall of Scandinavia kommer att kannibalisera på Solna centrum, säger Thomas Lindahl som byter armband åt en kund på Klockmaster.

Butiken planerar att flytta till Mall of Scandinavia.

– Att stanna i Solna centrum är inget alternativ, men man vet ju inte hur lönsamheten blir i Mall of Scandinavia heller. Risken är ju att den äts upp av höga hyror, säger Thomas Lindahl.

Flera handlare ser med oro på framtiden.

– Vi har funnits här sedan 1967 och har många stammisar. Vi hoppas att det kommer att gå bra. Men varför skulle folk komma till ett skruttigt centrum och shoppa när Skandinaviens största galleria ligger intill? frågar sig Susanna Jörgensen i skoaffären Jarméus.

En annan butiksägare berättar att affärerna redan idag går dåligt. En ny galleria, knappt 1,5 kilometer därifrån, blir spiken i kistan tror hon.

– Jag är orolig, alla är oroliga. Det har blivit färre kunder eftersom de handlar på nätet. Med Mall of Scandinavia blir det öde i Solna centrum, säger hon.

Bolaget Unibail Rodamco som äger både Solna centrum och Mall of Scandinavia delar inte analysen. Istället för att konkurrera ska Mall of scandinavia komplettera utbudet i centrum.

HUI Research, som forskar om svensk handel, förutspår däremot en tuff fajt om kunderna.

– Alla i närheten av Mall of Scandinavia, Solna centrum, Bromma blocks med flera, kommer att känna av konkurrensen, säger Fredrik Kolterjahn, försäljningschef vid HUI Research.

Han tror ändå att det finns plats för två gallerior i Solna, om de fyller olika behov. En storslagen upplevelsegalleria och ett centrum för service och vardagsinköp.

Ett rykte som går bland handlarna är att Solna centrum ska säljas. Högst troligt, enligt Fredrik Kolterjahn.

– Jag tror att Solna centrum kommer att vara till salu ganska snabbt efter att Mall of Scandinavia öppnat. Unibail Rodamco är en jätteaktör som bara äger stora pjäser, säger han.

Unibail Rodamco vill inte kommentera påståendet.

Kommer du att shoppa i Mall of Scandinavia?

Veronica Aderö, 41, Solna:

– Är butiksutbudet bra så absolut. Men jag kommer att fortsätta handla i Solna centrum också, jag bor så nära.
Börje Hamrén, 77, Kista:

– Nej usch och fy. Att bygga en galleria till, i en så otrevlig avkrok som Arenastaden, är inte klokt.
Claus Olsen, 42, Trondheim:

– Jag är väl gammeldags och fördomsfull, men jag vill ha personlig service så hellre Solna centrum än en enorm galleria.
Monica Nordlund, 69, Solna:

– Nja, det blir ju så stort. Jag tycker att det mesta finns här i Solna centrum, bra kaféer och butiker.
Hans Mikaelsson, 48, Solna:

”Jag tror inte det, det verkar inte trevligt. Men Solna centrum är inte kul heller, det är nästan alltid dött här.”