Min lokala hjälte

Stor t-banedepå planeras i söderort

När tunnelbanan byggs ut behövs fler depåer för tågen.

Valet står mellan en helt ny uppställningsplats i Skarpnäck och en utbyggnad av depån i Högdalen. Närboende får räkna med sprängningar under ett par år.

Nya tunnelbanan kräver fler tåg och då behövs även fler depåer där tågen kan förvaras, tvättas och repareras.

Landstinget har tittat på 15 platser i Stockholm och kommit fram till att Skarpnäck eller Högdalen blir bäst.

Enligt Ulf Larsson, projektchef vid Stockholms läns landsting, är det kostnadseffektivt att lägga en depå i slutet av den linje som tågen trafikerar för att undvika tomtransporter. Då minskar även risken för störningar i trafiken när tågen ska på och av spåren.

– I Högdalen kan vi även utnyttja den befintliga depån, säger han.

I Högdalen föreslås en ny uppställningsplats i berget i anslutning till den nuvarande depån.

Den ska försörja både Hagsätragrenen, som omvandlas till blå linje, och gröna linjens Farstagren genom att ett nytt anslutningsspår dras under jord och kommer upp mellan Gubbängen och Hökar­ängen.

Det andra alternativet i Skarpnäck innebär att en helt ny depå byggs söder om Tyresövägen under strövområdet, med en uppställningsplats i berget för 30 tåg och en verkstad ovan jord mellan Tyresövägen och Flatenvägen. Anslutningsspår ska dras i berget och kopplas ihop med gröna linjen under jord vid Skarpnäcks station.

Trots att det mesta byggs under jord innebär båda alternativen störningar för närboende under flera år.

– Det kommer att vara sprängningar under ett par års tid och det blir en hel del byggstök när vi börjar med arbetstunnlar och ska transportera bort bergsmassor, säger Ulf Larsson.

Han är mån om att så många som möjligt tycker till om förslagen som är ute på samråd till den 31 augusti. Möten kommer att hållas i Skarpnäcks kulturhus den 19 augusti och i Engelska skolan i Bagarmossen den 26 augusti.

Landstingsstyrelsen beräknas fatta ett beslut i november.

Byggstarten planeras till 2017/2018 för att depån ska stå klar år 2022. Enligt Ulf Larsson är planen att resenärer endast ska påverkas under någon månad i slutet av bygget när anslutningsspår ska kopplas ihop med tunnelbanenätet.

Fakta

Tunnelbanenätet byggs ut

Tunnelbanan får två mil nya spår och tio nya stationer.

Blå linjen förlängs från Kungsträdgården till Nacka och från Akalla till Barkarby. Gröna linjen från Gullmarsplan till Hagsätra kommer att omvandlas till blå linje.

Allt ska vara klart 2025.

Källa: SLL