Stora problem med Skansens årskort

Skansen har inga exakta uppgifter om hur många som fått icke-fungerade årskort, men flera har hört av sig och klagat.
Skansen har inga exakta uppgifter om hur många som fått icke-fungerade årskort, men flera har hört av sig och klagat.
Missnöjda Skansensgäster klagar på att årskorten inte fungerar. Det beror på misstag hos leverantören uppger friluftsmuseet.

Skansen har fått problem med sina nya årskort. Förra sommaren skrev friluftsmuseet ett avtal med en ny leverantör som skulle sköta försäljningen. Detta eftersom man ville göra det möjligt för personer att köpa årskort via internet.

Med det nya systemet ska kunderna få årskorten hemskickade till sig, men det har inte fungerat optimalt, berättar läsare som hört av sig till Mitt i. Flera årskort har inte kommit fram till de som köpte dem, andra har fått kort där magnetremsorna inte fungerat.

– Vi har haft en del barnsjukdomar med det nya systemet. Tidigare skötte vi försäljningen själva, då hade vi 100 procent koll men det har vi ju inte nu, säger Skansens marknadschef Maria Torén.

Ytterligare ett problem som uppstått är att årskort som ska gälla till och med december i år går ut den 30 december i stället för den 31 december.

– Vi blev varse om det problemet för ett par veckor sedan, det är ju märkligt eftersom det är 31 dagar i december. De som fått felaktiga årskort får självklart nya, säger Maria Torén.

Avtalet med den nya leverantören är på ett år och går ut i sommar. Då är tanken att Skansen återigen ska ta över distributionen av årskort själva.

– Vi jobbar på ett helt nytt kassasystem, nu säljer vi inte våra biljetter på nätet, och det är det flera som frågar efter. Så vi ska lansera ett eget system som gör att vi själva kan sälja både biljetter och årskort på nätet, säger Maria Torén.

Fram tills fortlöper dock samarbetet med den nuvarande leverantören. Om det blir aktuellt för Skansen att avbryta samarbetet i förtid kan Maria Torén inte svara på i nuläget.

– Vi för en dialog med dem. Vi är ju självklart inte helt nöjda, men än så länge är det så här det ser ut. Vår tanke har alltid varit att lansera vårt eget system, därför skrev vi bara ett avtal på ett år, säger hon.