Stora Ursvik ska bli ännu större

Lars Garneij som bott i Stora Ursvik sedan 2007 längtar efter tvärbanan.
Lars Garneij som bott i Stora Ursvik sedan 2007 längtar efter tvärbanan.
Tvärbana på gräs. 3 500 nya bostäder, skolor och ett torg med butiker och restauranger utmed rälsen. Det är planen när Stora Ursvik byggs ut.

Lars Garneij var en av de första som flyttade in i Stora Ursvik för åtta år sedan. Redan då snackades det om tvärbana. Men bygget har fördröjts flera gånger.

– De får gärna snabba på lite. Tvärbana vore bra för oss som vill åka in till stan ibland, säger han.

Alternativet, buss 504 som ensam försörjer de 2 500 invånarna, har strulat i flera år. Lemlem Semele som jobbar i Kista vill ha flera avgångar.

– Bussen går inte tidigt på morgonen på helgen. Man får gå till Hallonbergen och åka därifrån, det är lite jobbigt, säger hon.

Dålig kollektivtrafik och brist på affärer är vanliga synpunkter bland Stora Ursviksborna. Men när Ulvsundavägen nu flyttats 100 meter västerut har yta att förbättra stadsdelen på frigjorts.

Det är här den nya tvärbanerälsen ska dras, med en speciell utformning.

– I Hammarby sjöstad, till exempel, går tvärbanan mitt i vägen. I Ursvik har vi skjutit den åt sidan för att få ett brett grönt stråk på den soliga sidan. Tvärbanan går på gräsmatta, man slipper gnissel och ljudet dämpas, säger Magnus Lundström på Strategisk arkitektur.

Utmed spåren planeras för 3 500 nya bostäder, förskolor, ett högstadium med plats för 600 elever och ett gatuliv med restauranger och parker.

En mataffär ingår också i planen men dröjer till 2018-2019. Då ska även ett nytt torg, Ursviks torg, vara belagt på Ursviks allé med hållplats för tvärbanan, service och uteservering.

Tvärbanan får invånarna sukta efter till år 2020. Men kollektivtrafiken kan förbättras före dess. SL har fått tusentals klagomål på linje 504 och ska nu utreda tätare avgångar och flera nya busslinjer till Stora Ursvik.

Bristen på kollektivtrafik i har gjort många i Stora Ursvik bilberoende, tvärtemot stadens mål om att fler ska ställa bilen. Många klagar på mycket trafik, buller och fortkörare.

– Så ska det inte vara. När vi bygger ut de västra delarna skapar vi förutsättningar för folk att åka kollektivt. Tvärbanan går rakt igenom. Det byggs en bro till Rinkeby så det är ganska nära till tunnelbanan där och i Rissne. Vi kommer också att satsa på bilpoler, säger Sara Johansson på stadsbyggnadskontoret.

Samråd pågår till den 14 september.

Fakta

3 500 nya bostäder planeras

Här är förslaget för Stora Ursviks västra delar:

Två hållplatser för tvärbanan, en vid nya torget och en nära Igelbäcken (SL vill dock nöja sig med en hållplats).

3 500 bostäder, bland annat i stadsradhus och 16-våningshus.

7 förskolor, lekparker, vårdcentral, högstadieskola, äldreboende.

Cykelbanor till Stockholm.

Aktivitetspark för t ex skate-board och parkour.

Källa: Sundbybergs stad