Storebror Sickla ser dig – och vet var du bor

Ser du skylten? Datainspektionen har krävt tydligare skyltning vid Sickla köpkvarter. 	Trafikmätning betyder att centrumägarna kartlägger vem som handlar.
Ser du skylten? Datainspektionen har krävt tydligare skyltning vid Sickla köpkvarter. Trafikmätning betyder att centrumägarna kartlägger vem som handlar.
Du blir kartlagd när du åker till Sickla köpkvarter.
Resultatet?
Extra mycket reklamutskick i brevlådan. En kartläggning som kan öka framöver.

Lovisa Karlsson, Kvarnholmen, håller på att packa ur bilen på den stora parkeringsplatsen vid Sickla köpkvarter.

När hon får höra att kamerorna på parkeringen läser av hennes bils registreringsskylt och skickar informationen till centrumledningen, med uppgifter om var hon kommer från och hur länge hon parkerar reagerar hon inte nämnvärt:

– Med mig är det fine, det är inget konstigt, säger hon.

Niklas Karlkvist från Hammarby sjöstad, däremot opponerar sig direkt:

– Det tycker jag inte om, man ska inte bli övervakad, det är alltid fel. Nu får jag ta cykeln, säger han halvt på skämt, halvt på allvar.skarmavbild-2016-11-01-kl-14-38-27

Den som kör till två av Nackas större köpcentra, Sickla köpkvarter och Nacka forum, ses  av sammnlagt 17 övervakningskameror i köpcentrens parkeringshus. Dessutom filmas registreringsskyltarna när bilarna kör in till Sickla. Information som används i kommersiella syften.

Företaget Facility labs kartlägger kunderna för handelsplatsens räkning.

– Vad vi gör är trafikmätningar, dels räknar bilar, dels läser av registreringsskyltarna med hjälp av sensorer, säger Lars Linder–Aronson, verkställande direktör på Facility labs.

Tekniken är integritetsskyddad. Företaget och centrumledningen ser inte vem som äger bilen – däremot det postnummerområde fordonet hör hemma i.

– Geografiskt kartlägger vi var bilarna kommer från, till exempel Älta eller Saltis. Det är en marknadsanalys som köpcentret använder sig av, säger Lars Linder-Aronson.

René Stephansen, marknadsområdeschef Sickla köpkvarter, säger att köpkvarteret med kartläggningen dels vill ta reda på trafikflödet i området, dels vilka som är deras kunder.

– När vi annonserar styr vi mot kunder som vi vet redan kommer till oss, säger han.

”Det är inte vår business att gissa på vad du ska köpa, men vi vill gärna veta vem det är.”

Enligt René Stephansen har Sickla  valt bort teknik som kartlägger kunderna så närgånget att man av bilmärket kan se vilka kunder som kan tänka sig ha råd med en Rolexklocka och Gucciväska, eller vilka endast köper falukorv.

– Det är inte vår business att gissa på vad du ska köpa, men vi vill gärna veta vem det är, säger René Stephansen.

Facility labs har även kontakter med centrumledningen i Nacka forum om tekniken.

– Jag hoppas att vi kan köra i gång där igen, säger Lars Linder-Aronson.

Datainspektionen har sagt ja till det här sättet att kartlägga kunder.

– Här kom vi fram till att Facility labs teknik är tillåten, säger Josefine Paulie, jurist vid Datainspektionen.

Datainspektionen krävde dock en tydligare skyltning om verksamheten.

skarmavbild-2016-11-01-kl-14-38-07

När Lokaltidningen Mitt i Nacka besöker Sickla i oktober sitter två av företagets informationsskyltar till så att en stressad bilist knappast skulle hinna upptäcka, än mindre läsa, skyltarna.

– Vi har uppdaterat skyltarna med en text och i ett format som är i överensstämmelse med Datainspektionens krav. Vi följer reglerna för denna typ av skyltar både när det gäller format och placering, säger Lars Linder-Aronson.

Lokaltidningen Mitt i Nacka har sökt Nacka forum för att höra om tekniken ska införas även där. Vane Kostikovski, centrumchef, skriver i ett mejl till Mitt i att Nacka forum känner till tekniken men inte använder sig av den:

”Vi  kommenterar inte diskussioner med leverantörer”, skriver Vane Kostovski.

 

Vad tycker du om att bli kartlagd?

Plats: Sickla köpkvarter

Inger Bergstrand, Enskede: Jag har inte sett skyltarna. Jag och min man besöker Sickla köpkvarter regelbundet och jag har inget emot att bli filmad. Enda stället som jag inte vill bli filmad på är i min egen bostad.
Niklas Karlkvist, Hammarby sjöstad: Det tycker jag inte om, man ska inte bli övervakad, det är alltid fel. Jag har inte sett informationsskyltarna. Nu får jag ta cykeln.
Martin Bergstrand, Enskede: Jag har inte sett informationsskyltarna, när jag kör in i området ägnar jag uppmärksamheten åt annat. Jag har inget emot att de filmar mig, mig får de filma om de vill.
Charlie Åkesson Jensen, Boo: Det låter bra ur företagsperspektiv. Samtidigt blir man som privatperson ännu en siffra, det innebär att reklam kan skickas ut i större omfattning till de områden där många besökare bor. Men det låter effektivt.