SL storsatsar på elbussar – då når de innerstan

Kristoffer Tamsons (M) är väldigt förväntansfull på de nya elbussarna.
Kristoffer Tamsons (M) är väldigt förväntansfull på de nya elbussarna.
Nu ska den blågröna majoriteten besluta om en storxskalig satsning på elbussar.
Först ut är södra Stockholm – sen kommer de till innerstan.
–  Det är en ansvarsfull men ambitiös satsning, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd.

När klubban faller den 19 februari påbörjas den största satsningen på elbussar i Sverige och en av de största i Europa. Det handlar om totalt 200 nya elbussar som ska sättas i trafik löpande de närmsta åren – till en kostnad av 1,5 miljarder kronor.

– Det är en ansvarsfull satsning som håller hårt i skattebetalarnas pengar, samtidigt som det är en ambitiös satsning, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd.

Inte alla ägg i samma korg

Den nya upphandlingen ska ge Storstockholm 900 nya bussar, varav 200 kommer att vara elbussar.

– Vi lägger inte alla ägg i samma korg. Det här är en teknik som fortfarande är under utveckling och det saknas fortfarande busstyper med den prestanda som  krävs – som motorvägstrafik och stombussarna i innerstan. Det här blir en bottenplatta för en bredare elektrifiering av busstrafiken.

Med denna satsning säger han att politiken Stockholms län inom tioårsperiod kommer kunna besluta om 700-1500 elbussar.

Elbuss dubbelt så dyr

Bussarna ska laddas i depåer och elbussarna ställer andra krav på trafikläggning och elförsörjning. En miljöbuss som staden vanligtvis köper in har en prislapp på omkring 3,5 miljoner – en elbuss cirka 7,5 miljoner kronor.

– Man kan tänka att oj, ska SL lägga miljardbelopp på det här och svaret är ja. Men vi köper in bussar med jämna mellanrum och nu växlar vi upp delar av inköpen till elbussar. Man ska komma ihåg att det här är en inköpskostnad. Utöver vinsterna vad gäller miljö, buller och komfort är de billigare i underhåll än de konventionella bussarna.

Så ser tidsplanen ut

De första elbussarna kommer att sättas i trafik redan till sommaren – då i Barkarbystaden. När de nya avtalen kommer på plats 2021 är det tanken att elbussarna börjar rulla in i Söderort, Huddinge och Botkyrka.

Innerstan, andra närförorter och Lidingö får vänta till efter 2022 innan de får cirka 100 elbussar.

– Jag är nog en av dem som åkt mest elbuss i länet. Jag är väldig imponerad av deras prestanda, hur tysta de är och hur mjukt de kör, säger Kristoffer Tamsons.