(S) är störst på Facebook – (KD) ligger lågt

Partiernas strategi kring sociala medier varierar.
Partiernas strategi kring sociala medier varierar.
Sociala medier spås få stor betydelse i framtida val.
i Sundbyberg är Socialdemokraterna störst på Facebook, Moderaterna skapar mest debatt – och Kristdemokraterna ligger lågt.
Mitt i har gått 
igenom partiernas närvaro på sociala medier.

Sociala medier får en nyckelroll i framtidens val, enligt experter. Men hur väl lyckas partierna engagera sina väljare, och kanske nå nya, på Facebook?
Det varierar, visar Mitt i: s genomgång.

Socialdemokraterna, som fick flest röster i kommunvalet 2014, har också flest följare på Facebook.

Man ska finnas där debatten förs, anser Mikael Sundesten ordförande för S i Sundbyberg. Att samla väljarna och motverka att felaktig information sprids, ser han som viktiga funktioner med Facebook.

– Det finns flera olika Sundbybergsgrupper där det är viktigt att vara aktiv i diskussionen. Ibland kan det spridas desinformation eller skvaller. Då är det viktigt att gå in och bemöta. Det här är något som kommit de senaste två tre åren och som blir än mer viktigt inför valrörelsen 2018, säger Mikael Sundesten.

Moderaterna lyckas bättre med att skapa engagemang i sina inlägg.

– Jag tror att väljare förväntar sig en dialog idag, inte bara envägskommunikation via flygblad. Och vi vill veta vad sundbybergarna tycker om beslut och förslag. Då är Facebook väldigt bra. Det är ett område vi utvecklar hela tiden, säger ordföranden Josefin Malmqvist (M).

Hon har bland annat livesänt en dragning om socialnämndens bokslut, en videoblogg står på agendan.

Ett annat nytt grepp är att posta annonser i grupper – ett sätt att nå även de inte redan frälsta.

– Har vi tillexempel en satsning inom förskolan så kan vi köpa annonsplats i specifika grupper och kommunicera det. Så vi kan absolut nå nya grupper, säger Malmqvist.

Mest offensiva är Centern. Som nyaste parti på Facebook har de tagit igen spilld tid med råge – och postat 136 inlägg sedan årsskiftet. Responsen är dock relativt låg.

Minst aktivitet har Kristdemokraterna. Bara två inlägg hittills i år, och blott 26 gillarE PÅ partiets Facebooksida.

– Vi är det minsta partiet så det är därför skulle jag tro, säger ordföranden Jens Manell (KD).

Sociala medier har ”viss prioritet” för partiet.

– Vi försöker bygga upp en bättre närvaro där och har kommit en bit på vägen. Men vi har en del kvar att göra.

Enligt Brit Stakson, mediestrateg och författare till boken ”Politik 2.0: konsten att använda sociala medier” gör partierna bäst i att slipa sina strategier inför valet 2018.

– Sociala medier har en väldigt, väldigt stor betydelse. Det handlar om en viktig plats för reaktion och reflexion för allt som berör människor.

Vilka sociala medier är viktigast att synas i?

– Facebook. 93 procent i landet har tillgång till internet och av dessa är 71 procent inne på Facebook dagligen. Men det finns annat också – Snapchat kan vara relevant och Instagram. När det gäller opinionsbildning är det Twitter, trots att det inte används av så väldigt många, säger Brit Stakston.

Den politiker lokalt med i särklass flest följare på Twitter, nära 3 000, är Josefin Malmqvist (M).

– Kul att höra! Jag brukar använda Twitter för att skryta om bra grejer vi gör i Sundbyberg, visa att vi är goda exempel, säger hon.

Fakta

Så "gillade" är partierna på Facebook – och i verkligheten

Socialdemokraterna
2095 likes
Interaktion (gilla, kommentarer och delningar) per inlägg: 27
Inlägg sen 1 januari: 33
Röster i valet: 8572

Sverigedemokraterna
661 likes
Interaktion (gilla, kommentarer och delningar) per inlägg: 5
Inlägg: 12
Röster i valet: 1881

Centerpartiet
124 likes
Interaktion (gilla, kommentarer och delningar) per inlägg: 6
Inlägg sedan 1 januari: 136
Röster i valet: 1312

Moderaterna
1200 likes
Interaktion (gilla, kommentarer och delningar) per inlägg: 33
Inlägg sedan 1 januari: 41
Röster i valet: 6910

Miljöpartiet
329 likes
Interaktion (ej mätbart)
inlägg sen januari: 15
Röster i valet: 2954

Kristdemokraterna
26 likes
Interaktion (gilla, kommentarer och delningar) per inlägg: 2
Inlägg sen januari: 8
Röster i valet: 845

Vänsterpartiet
690 likes
Interaktion (gilla, kommentarer och delningar) per inlägg: 11
Inlägg sen januari: 65
Röster i valet: 2055

Liberalerna
337 likes
Interaktion (gilla, kommentarer och delningar) per inlägg: 9
Inlägg sen januari: 29
Röster i valet: 1785
Likealyzer/Valmyndigheten

Källa: Likealyzer/Valmyndigheten