I Lidingö stadshus styr M, LP och KD. Men på Facebook regerar KD och SD.
I Lidingö stadshus styr M, LP och KD. Men på Facebook regerar KD och SD.

KD störst på Lidingö – på Facebook

Nyheter / Politik Det blir allt viktigare för politiker att kommunicera med väljarna på sociala medier. På Lidingö är alla partier i fullmäktige aktiva på Facebook.
Men det är stor skillnad på antal följare och antal väljare. KD är ett av de mindre partierna – men är störst på Facebook.

Dörrknackning, torgmöten och annonser är klassiska plattformar för politiker för att nå väljarna. Men numera är det också viktigt att nå väljarna digitalt. Med ett och ett halvt år kvar till nästa val har Mitt i Lidingö sett över hur partierna på Lidingö når ut på Face­book.
Kristdemokraterna, som sitter i majoritet med Moderaterna och Lidingöpartiet, har bara två mandat i kommunfullmäktige – men har flest följare på Facebook, över 1 200.
– Vi befinner oss i ett skifte, vi går från tidningsannonser till mer digitalt. Vi är ett litet parti med begränsade resurser, vi kan inte ha annonser som rullar på under en längre period. Då får vi tänka lite annorlunda, säger kommunalrådet Carl-Johan Schiller (KD).

Viktigt med levande dialog

Han är den som sköter partiets Face­booksida, som inför förra valet var hans egen med namnet ”Kryssa Carl-Johan”.
– Jag försöker svara de som ställer frågor och ha en levande dialog. Det är ett bra verktyg. Om jag skulle vara en vanlig medborgare skulle jag uppskatta det.
Han försöker att blanda inlägg om lokal politik, rikspolitik, fakta och åsikter.
– Vi tror att man kollar Facebook oftare än man kollar brevlådan. Jag tror inte att det är jättemånga som sitter på tunnelbanan och tänker att de ska titta på Kristdemokraternas hemsida. Då är det bättre om det dyker upp i folks flöde på Facebook.
Han tror att det är viktigt att partier finns tillgängliga på många ställen.
– Jag tror inte att man ska säga nej. Det är bra att lägga lappar i brevlådan, stå på torget, Facebook, annonsera i tidningen och vara tillgänglig när journalister ringer.

SD: Man måste söka upp oss

Sverigedemokraterna är ett av Lidingös minsta partier sett till antal väljare och har ett mandat i kommunfullmäktige. Men på Facebook har partiet över 900 följare och är därmed näst störst av Lidingöpartierna på Facebook.
– En av anledningarna till att vi är stora på sociala medier är att vi historiskt sett har haft svårt att nå ut i gammelmedia och i mediesammanhang. De som är intresserade av vår politik måste söka upp oss, säger Sverker Buhlin, ordförande för Sverigedemokraterna på Lidingö.
SD försöker vara så lokala som möjligt på Facebooksidan.
– Det är viktigt att tala om att vi har lokala frågor.
Både KD och SD har fler följare på Face­book än väljare i valet 2014.
– Många av våra kärnfrågor har inte kommit så nära Lidingöborna att de har behövt ta ställning, men jag tror att det är skillnad nu, med modulhusen, polishuset, debaclet med cykelvägen på Norra Kungsvägen och parkeringsfrågan på Näset, säger Sverker Buhlin.


 Följare på Facebook

Röster i valet 2014


Vänsterpartiet nya på Facebook

Vänsterpartiet har minst antal följare, bara 15 stycken, på Facebook. Men, det beror mest på att sidan startades först i september förra året, säger Vänsterpartiets ordförande på Lidingö:
– Det är trots allt ett halvår. Vi började med två likes, från oss som administrerar sidan. Det hänger på att få ut den, det krävs ett aktivt arbete. Vänsterpartiet är ett litet parti på Lidingö, det är också en anledning, säger Olaf Koort, ordförande för Vänsterpartiet på Lidingö.
Tidigare har Vänsterpartiet på Lidingö bara använt sig av sin egen hemsida.
– Just Facebook har blivit en viktig och betydelsefull kanal, därför har vi börjat med det.
De flesta inläggen är kommentarer på Vänsterpartiets rikspolitik, men ­tanken är att bli mer lokal, säger Olaf Koort.
– Vi vill diskutera det som är uppe på tapeten och viktiga frågor i kommunen. Vi vill ha det lokala innehållet och visa vad vi faktiskt gör.
Han tror, precis som Carl-Johan Schiller, att Facebook kan vara ett sätt att nå människor som inte annars hade sökt upp partiets politik.
– Våra yttranden går att få ut från kommunen, men det är ingen som gör det. Då måste vi själva lägga upp det.


Experten: Facebook viktigast för att nå väljarna

Vad som sker på Facebook och andra sociala medier har stor betydelse i framtida val. Det menar Brit Stakston, medie­strateg.

– De (sociala medier, reds anm) har en väldigt, väldigt stor betydelse. Verkligen. Det handlar om en viktig plats för reaktion och reflexion för allt som berör människor. Sådant som man förr diskuterade utanför kyrkan. Och de gör att man kan agera i grupp i frågor.

Brit Stakston

Det säger Brit Stakston, mediestrateg och författare till boken ”Politik 2.0: konsten att använda sociala medier”.
Kan man räkna med att sociala medier betyder mer i valet 2018 än de gjorde 2014?
– Ja, absolut för vi har ett väldigt polariserat samhällsklimat som redan tar sig uttryck i sociala medier.
– Jag tror att vi kan lära mycket av den amerikanska valrörelsen.
Vilka sociala medier har störst inflytande?
– Facebook, definitivt, för det är en kanal som människor använder för så väldigt mycket. 93 procent i landet har tillgång till internet och av dessa är 71 procent inne på Facebook dagligen.
– Men när det gäller opinionsbildning är det Twitter, trots att det inte används av så väldigt många.
– Facebook kan sägas vara en kanal för organisering och mobilisering av partier i enskilda frågor. Där kan man jobba med att engagera och mobilisera det egna partiet, de som är närmast. Twittter är en kanal (utåt) för debatt, där man kan komma med egna perspektiv.
Hur förberedda är de politiska partierna i Sverige på den här utvecklingen?
– Faktiskt inte så bra som man skulle tro. Man borde faktiskt kunna lära sig av Sverigedemokraterna. De har varit väldigt duktiga på att använda digitala kanaler för att mobilisera.
– Det är klart att andra partier har förstått att sociala medier betyder mycket, men man har det inte i sitt dna. För Sverigedemokraterna är det lika naturligt som att svara i telefon att arbeta med politik på nya sätt, säger Brit Stakston.