(S) är störst i Sollentuna – på Facebook­

Mitt i Sollentuna har kartlagt partiernas närvaro på sociala medier.
Mitt i Sollentuna har kartlagt partiernas närvaro på sociala medier.
Socialdemokraterna är störst på Facebook, Liberalerna har flitigaste twittraren och Sollen­tunapartiet ska satsa på Instagram.
 Med ett och ett halvt år kvar till valet har Mitt i gått 
igenom partiernas närvaro på sociala medier.

Sociala medier blir allt viktigare för de politiska partierna. På den punkten är de flesta politiker och experter överens.

Men hur de politiska partierna arbetar med att kommunicera med väljarna varierar.

Freddie lundqvist (S), oppositionsråd. Foto: Erja Lempinen

Freddie Lundqvist, S

– Som parti satsar vi just nu på Facebook, säger oppositionsrådet Freddie Lundqvist (S).
Med 539 likes och 19 inlägg under februari­ 2017 har Socialdemokraterna i Sollentuna den största och mest frekvent uppdaterande lokala partisidan på Facebook.

Freddie Lundqvist berättar att de började arbeta mer aktivt med sociala­ medier 2010 och höjde ambitionen ytter­ligare efter valet 2014.

– Det korta svaret är att närvaron på nätet är jätteviktig. Medielandskapet förändras snabbt, och vi måste delta 
i samhällsdebatten där den förs, säger Freddie Lundqvist.


LÄS MER: ”Facebook är viktigast”

 

Även Moderaterna i Sollentuna lyfter­ fram Facebook som den enskilt viktigaste kanalen.

Men att de, som största parti i fullmäktige, har färre följare än ärkerivalerna i S är inget som bekymrar Madelene Ström, Moderaternas politiska­ sekreterare.

– Vi har ingen ambition att ha flest gilla-markeringar. Vad som är viktigare­ är att se att vi når rätt personer, och vi kan se att vi får bra respons på våra inlägg, säger Madelene Ström.

Flera av politikerna i Sollentuna, såväl från majoriteten som från oppositionen, debatterar flitigt på Facebook under eget namn. Bland annat i den populära­ gruppen Aktuella politiska frågor i Sollentuna.

En som tar det ett steg längre, och ofta svarar på frågor, bemöter kritik­ och diskuterar sakfrågor, är miljö- och byggnämndens ordförande Oscar Nyströmer­ (M).

– Det är något som sker på frivillig basis, men det är klart att vi uppskattar­ när våra förtroendevalda använder Face­book, säger Madelene Ström.

Twitter bäst för opinionsbildning

Medan Facebook är det mest effektiva sättet att nå ut till en bred allmänheten anses Twitter vara bäst när det kommer till opinionsbildning.

Av de lokala partierna i Sollentuna är det bara två – Sverigedemokraterna­ och Centerpartiet – som har aktiva parti­konton. Även bland företrädarna varierar aktiviteten stort.

Den flitigaste twittraren är Liberalernas Per Alten­berg, ledamot i barn- och ungdomsnämnden, som samlat ihop över 16 700 tweets och 1 479 följare.

Flest följare har Maria Stockhaus med 2961 stycken. Som riksdagsledamot och ledamot i Sollentunas kommunfullmäktige blandar hon lokalt och nationellt i sitt flöde.

Även Sollentunapartiets grupp­ledare Anki Elken är en flitig twittrare med 1 082 följare. Enligt programförklaringen är kontot privat – även om hon ofta berör frågor som handlar om lokalpolitik i Sollentuna.

Anki Elken, SP

För partiet i stort är det dock inte den primära kanalen.

– Vi har fokus på Facebook, men vi kan se att förstagångsväljarna inte är lika aktiva där. Därför har vi med som en punkt i vår strategi inför valrörelsen att se om vi kan etablera oss på Instagram, säger hon.

Sett ur ett strikt Sollentuna-perspektiv är det förmodligen Magnus Ramstrand (KD) som är kommunens mesta­ twittrare. En stor del av hans drygt 5 000 tweets handlar nämligen om Sollentuna – och i flödet varvas stort med smått och personligt med professionellt.

Magnus Ramstrand, KD

– Politiken blir allt mer personifierad­, och jag inser att även jag är ett varumärke. Vi har sett i det amerikanska valet­ att det är jätteviktigt att finnas därute, säger Magnus Ramstrand.

Även han trycker på vikten att följa­ med i utvecklingen när medieland­skapet förändras.

– Om jag går till mig själv och vad jag läser på morgonen så lägger jag mer tid på Facebook och Twitter än på papper­stidningen, säger Magnus Ramstrand.

Fakta

S är störst på Facebook

FACEBOOK

Parti*       Likes       Antal inlägg i februari 2017

M               414          7
S                539         19
L                214         18
SD             179          4
KD            268         6
MP            224         2
C                218         3
SP              59           1

Vänsterpartiet och Medborgerlig samling saknar lokala Facebook-sidor.

* Sammanställningen avser partiernas lokalföreningar.