SD är största partiet – på Facebook

Partierna fyller sina sidor med allt från ren information till självpepp och skrämsel.
Partierna fyller sina sidor med allt från ren information till självpepp och skrämsel.
Sociala medier kommer att ha stor betydelse i framtida val, enligt experter. I kommunernas fullmäktigesalar är SD än så länge dvärgar, men på Facebook är de jättar och i Roslagen samlar SD långt mer engagemang än de traditionella partierna, visar Mitt i:s granskning.

Sverigedemokraterna är störst i Österåker, med 799 följare på Facebook, vilket är 88 fler följare än tvåan Moderaterna har. Det visar Mitt i:s genomgång.

I Vaxholm är Centern störst före tvåan S. SD är trea trots att man inte ens sitter i fullmäktige.

– Jag har inte kollat, men är det så, så är det ju positivt. Sociala medier har blivit viktigare och viktigare. Det är enkelt och lättillgängligt och det är där många människor finns, säger Peter Wihlner, ordförande för SD Österåker.

SD större än övriga partier

Med ett och ett halvt år kvar till nästa val har Mitt i tittat närmare på hur de politiska partierna i Roslagen når ut på Facebook. Resultatet visar att stödet för partiernas lokala Facebook-sidor i många fall ser helt annorlunda ut än deras nuvarande mandat i fullmäktige. Inte minst gäller det för Sverigedemokraterna.

Engagemanget på Facebook ger en fingervisning hur bra partierna är på att väcka opinion och värva röster, vilket kan ge resultat i valet 2018.

Sammantaget i södra Roslagen – Danderyd, Täby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker har SD:s lokala sidor i skrivande stund 4 425 följare, vilket gör dem större än alla övriga partier.

– Jag tror inte det finns någon speciell strategi, det är bara att dela sanningen. Det som vanliga människor tycker, känner och tänker. Vi är vanliga människor och därför når vi ut. Självklart är det politisk retorik också, men samtidigt är det sådant som vanliga politiker inte når ut med, säger Peter Wihlner (SD).

”Juvelen i kronan”

I valet 2014 fick Moderaterna i Österåker sex gånger fler röster än SD, men har trots det färre följare än SD på Facebook. Däremot är M större än S.

Joachim Holmqwist (M) 
är politisk sekreterare i Österåker och ansvarig för partiets Facebooksida:

– Jag har jobbat med det här ett par år nu. Tidigare hade vi ingen riktig strategi, utan det var mer en informationskanal, berättar han.

– Nu jobbar vi mer målinriktat och strukturerat och det har gett resultat när gäller gilla-markeringar.

– Jag tror det är viktigt. Facebook är en plattform som väldigt många har. Det är lite juvelen i de sociala mediernas krona.

Fullt så organiserat arbetar inte Socialdemokraterna i Vaxholm. Deras Facebooksida är trots det näst störst i kommunen, efter centerpartiets.

Partierna arbetar olika

– Vi försöker göra så det händer något med jämna mellanrum, men vi är inte så jätteaktiva, säger Ronny Fredriksson (S).

– Jag är förvånad att vi har så många följare. Jag tror att det beror på att vi försöker fånga upp aktuella artiklar om Vaxholm.

– Vi hade en grupp som skulle titta på hur vi ska kommunicera, och vi tittade på hur vi ska använda Facebook, men det rann väl ut i sanden, om man ska var ärlig.

En titt på partiernas Facebooksidor visar att de skiljer sig åt. I Vaxholmsliberalernas fall har deras sida sovit törnrosasömn sedan den skapades 2014 men i våras vaknade den. SD:s sidor är generellt ganska nya medan S i Vaxholm har en av de äldsta, från 2010. Materialet på sidorna varierar från lokalt, till regionalt och riksmaterial.

– Det är klart att man måste hålla sidan levande, annars tröttnar folk. Vi försöker uppdatera nära nog dagligen, Men kvantitet får inte gå före kvalité och man kan inte bara ha centralt producerad information. Så är det för alla partier, säger Joachim Holmqwist.

– Vi arbetar inte med skräckpropaganda. Vi kan identifiera ett problem och levererar ett antal lösningar.

– Det kanske inte skapar massiv spin men det utstrålar seriositet och att vi står på jorden.

FOTNOT:

Undersökningen av partierna Facebooksidor gjordes vecka 8.

 

LÄS MER:

Så stora är partierna på Facebook i varje kommun – hela listan

S är största partiet i Danderyd – på Facebook

 

Facebook viktigast för att nå väljarna

Vad som sker på Facebook och andra sociala medier har stor betydelse i framtida val.
Det menar Brit Stakston, mediestrateg.

– Sociala medier har en väldigt, väldigt stor betydelse. Verkligen. Det handlar om en viktig plats för reaktion och reflexion för allt som berör människor. Sådant som man förr diskuterade utanför kyrkan. Och de gör att man kan agera i grupp i frågor.

Det säger Brit Stakston, mediestrateg och författare bl a till boken ”Politik 2.0: konsten att använda sociala medier”.

Brit Stakston. Foto: Lena Dahlström

Kan man räkna med att sociala medier betyder mer i valet 2018 än de gjorde 2014?

– Ja, absolut för vi har ett väldigt polariserat samhällsklimat som redan tar sig uttryck i sociala medier. Jag tror att vi kan lära mycket av den amerikanska valrörelsen.

Vilka sociala medier har störst inflytande?

– Facebook, definitivt, för det är en kanal som människor använder för så väldigt mycket. 93 procent i landet har tillgång till internet och av dessa är 71 procent inne på Facebook dagligen. Men när det gäller opinionsbildning är det Twitter, trots att det inte används av så väldigt många.

– Facebook kan sägas vara en kanal för organisering och mobilisering av partier i enskilda frågor. Där kan man jobba med att engagera och mobilisera det egna partiet, de som är närmast. Twitter är en kanal utåt för debatt, där man kan komma med egna perspektiv.

Hur förberedda är de politiska partierna i Sverige på den här utvecklingen?

– Faktiskt inte så bra som man skulle tro. Man borde faktiskt kunna lära sig av Sverigedemokraterna. De har varit väldigt duktiga på att använda digitala kanaler för att mobilisera.

De har haft en digital strategi från början. Men de agerar avskräckande när de agerar i flock. Man är duktig på att ha koll när egna kärnfrågor diskuteras – då aktiverar man (sina sympatisörer).

– Jag tror att andra partier tycker att det är antidemokratiskt.

 

LÄS HELA INTERVJUN HÄR:

Mediestrateg: ”Facebook är viktigast”