Stort missnöje efter bussindragningar i Sollentuna

Anki Bragée som bor i Edsviken tror att de förslagna neddragningarna av buss 523 kommer att påverka många. "Det är mycket folk som fortsätter vidare till Kista, eftersom många jobbar där."
Anki Bragée som bor i Edsviken tror att de förslagna neddragningarna av buss 523 kommer att påverka många. "Det är mycket folk som fortsätter vidare till Kista, eftersom många jobbar där."
Sedan SL:s nya tidtabell började gälla i början av januari har klagomålen strömmat in. När Trafikförvaltningen nu föreslår ytterligare indragningar ryter politikerna ifrån.

– Det här är inget som går i linje med vad vi vill, säger Henrik Thunes (M), som är kommunstyrelsens ordförande.

Allt glesare busstrafik har fått Sollentunaborna att reagera med både ilska, förvåning och uppgivenhet. I början av året var det tre linjer som drabbades av neddragningar, och i mitten av mars hade nästan 100 klagomål gällande linjerna kommit in till SL.

”Det är inte så konstigt att folk numera allt oftare tar bil istället för att nyttja SL eftersom man aldrig är riktigt säker på att bussen går i anslutning till tågen inom rimlig tid”, skriver en upprörd Sollentunabo.

Att det nu förslås ytterligare neddragningar, som drabbar sex busslinjer till i kommunen, har upprört många.

– Som kommunpolitiker blir jag förbaskad för kommuninvånarnas skull, eftersom de kommer att få sämre kollektivtrafik. Jag kommer att fortsätta jobba så att det här förslaget inte går igenom, och för att det blir mer och inte mindre kollektivtrafik – vilket också ger oss en sämre miljö, säger oppositionsråd Freddie Lundqvist (S).

Lundqvist menar att politikerna har tappat styrningen över kollektivtrafiken.

– Incitamentavtalen skapar en situation där det är bussentreprenören och inte politikerna bestämmer vilken kollektivtrafik vi ytterst ska ha. Det är djupt beklagligt.

I onsdags hade politikerna i Sollentuna ett möte med Trafikförvaltningen kring det nya sparförslaget. Senast den 13 maj ska kommunens yttrande vara inskickat.

– Vi är naturligtvis kritiska till det här, det här är inget som går linje med hur vi vill att Sollentuna ska utvecklas. Främst kritiska är vi mot att linje 523 drabbas så hårt. Vi kommer att svara på det här förslaget och påpeka vår kritik, säger Henrik Thunes (M), som är kommunstyrelsens ordförande.

Fakta

Så ser det ut

De här bussarna drabbades 11 januari:

Linje 528, 529 och 533.

Det förslås nu:

Linje 197: Dras in under helgerna, och minskas under vardagarna. Resurserna används istället till två senare avgångar på 514 under helgen.

Linje 514: Sträckan via Spånga kyrka dras in på vardagar.

Linje 523: Dras in mellan Helenelunds station och Kista centrum.

Linje 567: En ny linjesträckning där vissa avgångar börjar och sluta vid Akalla.

Linje 592: Två turer under natten dras in och ersätts av en ny tur på linje 598.

Linje 627: De fyra sista hållplatserna mellan Täby centrum och Åkerby industriområde, dras in på grund av lågt resande.

Vad tycker du om förslagen?

Trafikförvaltningen föreslår ytterligare indragningar på busslinjer i Sollentuna till december nästa år.

13:30

Nathalie Franzén, 31, Silverdal.

– Nu när jag är mammaledig åker jag mycket buss, så det låter inte alls bra. Det ligger inte i linje med att man vill att fler ska åka buss och att det ska bli mer miljövänligt. Nu kommer fler att välja bilen.
Leif Carleheim, 35, Edsberg.

– För dem som berörs är det självklart jättetråkigt. Men jag har förståelse för att man behöver spara in pengar, och då är det väl så.
Anita Axelsson, 75, Edsberg.

– Jag tycker inte att man ska dra in bussar, utan se till att det går fler. Det är ett väldigt dåligt förslag för oss som åker buss. De som har möjlighet kommer att ta bilen istället, vilket jag tycker är förfärligt.
Mohammed Abdulahi, 30, Tureberg.

– Om det skulle bli verklighet drabbar det väldigt många, och det blir jobbigt att åka kollektivt – vilket inte är bra. Det händer att jag åker buss, men eftersom jag jobbar i Södertälje tar jag ofta bilen