Stort tryck på möte om förbifarten

Det var stor uppslutning på mötet om Vinsta trafikplats.
Det var stor uppslutning på mötet om Vinsta trafikplats.
Nicklas Werner, projektingenjör, fick många frågor om besiktningar under mötet.
Nicklas Werner, projektingenjör, fick många frågor om besiktningar under mötet.
Intresserade köade för att komma in på det sedan tidigare fullbokade mötet om trafikplats Vinsta.

Under mötet ställde Hässelby- och Vällingbybor frågor till förbifartens experter.

– Ska jag fly fältet? undrade Ewa Thörn från Hässelby gård.

Trafikverkets möte om Vinsta trafikplats lockar många till stadsförvaltningens lokaler i Hässelby gård. Kön ringlar lång med folk som inte anmält sig, men alla kommer in eftersom det vackra vädret troligen lockade mer för vissa föranmälda.

En av de som är på plats är Ewa Thörn som bor i en lägenhet i östra Hässelby gård.

– Jag är en av de som kommer att drabbas mest. Under mitt hus kommer fyra tunnlar att sammanstråla – det blir mycket buller, säger hon.

Som Lokaltidningen Mitt i berättade i tisdagens tidning kommer de som drabbas värst av bullret erbjudas tillfälligt boende. Men det tycker Ewa Thörn blir för omständligt. Hon har haft ett annat förslag.

– Jag har föreslagit för både Trafikverket och stadsdelsförvaltningen att man kunde öppna en lokal där man kan vistas på dagarna, men det har varit blankt nej, säger hon.

Patrik Hamberg på Trafikverket inleder mötet med att berätta om arbetet men frågorna från besökarna är inte sena att komma. En besökare undrar hur djupt tunneln ska gå under Vinsta.

– Det är cirka 30 meter mellan marknivån och tunneln, men det varierar en del, svarar Patrik Hamberg.

Många av frågorna handlar om vibrationer bullernivåer i och vid husen ovanför.

– Hur mycket vibrationer som kommer upp beror på hur homogen bergmassan är, men hur husen är byggda påverkar också hur mycket man känner av det.

Trafikverkets hydrogeologer berättar att bergvärmesystem som nyligen installerats av de som bor i området redan har sänkt grundvattennivån med 1,5 meter den senaste tiden. Det visar de mätningar som Trafikverket redan har börjat med.

– Bergvärmebrunnar i fem till sex fastigheter i Vinsta och Kälvesta måste fyllas igen. Då kommer vi ersätta de berörda så att de kan ta in en annan typ av energisystem, säger Patrik Hamberg.

Efter presentationen från Trafikverket är det fritt fram att ställa frågor. Jeanette Odelstad bor i ett radhus i Kälvesta och hade frågor om sin fastighet.

– Jag är orolig för sättningar och buller så klart. Nu fick jag också höra att det ska sprängas fram till klockan 22 vissa dagar, säger hon.

Viviann bor också nära platsen där tunnlarna ska fram.

– Man är orolig för vad som komma skall, även om man har fått mycket information så vet man inte vilka frågor man ska ställa för att få reda på allt, säger hon.

Eftersom det var stort tryck på mötet har Trafikverket ny ordnat ett extra möte den 21 juni för de som anmält sig men inte fått plats.

Fakta

Tunneln börjar dra fram i höst

Hösten 2016: Tunneldrivningen börjar från Vinsta.

Våren 2017: Tunneldrivningen i Kälvesta samt i Hässelby gård startar.

2020: Tunneldrivningen är klar i hela västerort.

2022: Tunnlarna i norr är asfalterade, väggbeklädda och klara.

2026: Hela förbifarten är klar.

Källa: Trafikverket