Stred mot bostadsjätte och vann

Omid Ahmed Aref
Omid Ahmed Aref
Omid Ahmed Aref
Omid Ahmed Aref
Omid Aref
Omid Aref
Den icke godkända tilläggsavgiften på 52 kronor slutade i tingsrätten för bostadsjätten.
Den icke godkända tilläggsavgiften på 52 kronor slutade i tingsrätten för bostadsjätten.
I över två år stred Omid Aref, från Husby, mot Svenska Bostäder. Saken gällde 52 kronor i månaden och en ursäkt. Nu har han fått rätt.
– Jag betalar inte för något som jag inte skrivit på för. Fler måste våga ta saker vidare, säger han.

Utan att Omid Aref godkänt det började plötsligt 52 kronor i månaden dras från hans kontot utöver hyran, för lägenheten i Husby.

– 52 kronor inte så mycket pengar, men det handlar om principen, att de drar utan att jag godkänt det.

På hans hyresavi hade hyresvärden Svenska Bostäder lagt upp rad där det stod ”tillval 52 kronor”. Det visade sig vara för att lägenheten var utrustad med ny kyl och frys. Men Omid Aref hade aldrig haft möjlighet att välja och inte skrivit på något tillvalsavtal.

 Jag kände mig maktlös och blev knäckt. Det är mitt konto och mina pengar, men jag hade ingen makt att stoppa dem.

Omid Aref, hyresgäst.

– När jag försökte ifrågasätta varför de drog pengarna fick jag ett dåligt bemötande. Det kändes inte som att jag var en del av det här samhället.

Omid berättar att han då bestämde sig för att ta saken vidare till Hyresnämnden och anmälde till ärendet till Kronofogden.

Striden tog på krafterna.

– Jag kände mig maktlös och blev knäckt. Det är mitt konto och mina pengar, men jag hade ingen makt att stoppa dem. Jag tappade tron på samhälle och har aldrig känt mig så svag, då de visade att ”vi drar dina pengar och du kan inte göra något åt det”.

Kampen växte

För honom växte kampen, förutom avgiften och principen så upplevde han att flera av hans grannar känner en osäkerhet kring hur systemet fungerar. En del, menar han, drar sig för att lämna in klagomål eftersom de tror att de de kan få problem.

När han tillslut hotade Svenska Bostäder med att ta ärendet vidare till tingsrätten betalade hyresvärden tillbaka summa – 1600 kronor plus avgifter för resor till advokaten och administrativa kostnader till Kronofogden.

Men Omid Aref  var inte nöjd. Han hade inte fått någon ursäkt. Därför gick ärendet vidare till tingsrätten. Han yrkade också på skadestånd. Det fick han inte. För ett par veckor sedan fick han tillslut en ursäkt från Svenska Bostäder.

”Svenska Bostäder ber Omid Aref om ursäkt för att ha dragit pengar från hans konto utan att ha skriftligt avtal samt eftersom att han uppgett att han mått dåligt av det inträffade.” 

– Ursäkten kändes bra, men den borde ha kommit tidigare inte efter att över två år gått.

– Fler måste våga ta synpunkter och ärenden vidare. Jag vill att andra ska veta att det går att vinna. Folk har uppmanat mig att ta berätta om det här så att fler inspireras och vågar.

Innan vi går visar han bilder, som han tagit med sin mobil, på fem portar i husen i kvarteret, alla saknar handtag. Utom en. Varför? Nästa strid för redan börjat.

– Om inte jag gör det kanske ingen annan gör det, säger Omid Aref.

Svenska Bostäder vill inte uttala sig i enstaka fall. Men skriver via mejl att de

Vill inte uttala sig i enskilda fall.

Fakta

Svenska Bostäder svarar

Mitt i ville veta varför Svenska Bostäder dragit pengar från Omid Arefs konto utan att ha något skriftligt avtal. Vi ville också veta varför det tagit så långt tid för bolaget att tillslut betala tillbaka pengarna och be honom om ursäkt.

Men det fick vi inte, med motiveringen, att ”Svenska Bostäder inte uttalar sig i enskilda fall.”

Hur ser era rutiner ut för tillval? 

”Rutinen är att om en boende hyresgäst önskar ett tillval skickar bovärden ett tillvalsavtal till hyresgästen för påskrift. När vi får tillbaka det påskrivna avtalet beställer bovärden tillvalet.

Om det är en tom lägenhet kan det hända att man sätter dit en tillvalsprodukt mellan två hyresgäster. Om kostnaden inte hunnit komma med på hyran informerar ska vi tydligt vid visningen av lägenheten att det kommer att tillkomma på hyran och även.

 Vi har inte upplevt några problem med tillvägagångssättet förutom i något enskilt fall”.

Det skriver Svenska Bostäders kommunikatör, Jonas Elamson, i ett mejl.