När tågvärdarna togs bort från pendeltågen förra året gick ett stort antal lokförare ut i vild strejk. Protesten gällde det påtvingade ensamarbetet, som de menade hotade både lokförarnas och passagerarnas säkerhet.

Arbetsgivaren MTR begärde skadestånd i Arbetsdomstolen och nu långt senare har parterna enats om en förlikning. Tio av de strejkande lokförarna får betala 475 000 kronor, vilket inkluderar både rättegångskostnader och skadestånd.

Enligt lokföraren Nils Westberg Ahlmark, som själv deltog i strejken, är detta mindre än vad motparten hade begärt.

– Det är bästa möjliga utfall. Inför huvudförhandlingen krävde de 500 000 för rättegångskostnader och 6 000 kronor per lokförare i skadestånd. Nu blev det istället 450 000 i rättegångskostnad och 2 500 i skadestånd, säger han.

Pengar över till andra

Pengarna kommer att tas från deras strejkkassa som Förbundet Arbetarsolidaritet ansvarar över, där det enligt Nils Westberg Ahlmark finns runt två miljoner kronor.

– Det gör att det blir pengar över som kan gå till andra arbetstagare, kanske lokförare eller andra grupper vid järnvägen som vill stå upp för säkerheten, säger han.

Pierre Sandberg, förbundsdirektör vid Tågföretagen är också nöjd med uppgörelsen.

– Vi har valt en förlikning som man ofta gör i sådana här sammanhang. Genom att man lägger ihop beloppen så blir det svårare att prata om vinnare och förlorare, säger han.

"Viktig seger"

Tågvärdarna, med arbetsuppgift att bland annat hjälpa lokförarna i krissituationer, avvecklades under förra året. Inget tyder just nu på att de kommer att återinföras.

– Strejken var ändå en viktigt seger för oss, genom att vi kunde sätta fokus på problemen med ensamarbete, säger Nils Westberg Ahlmark.

Därför strejkar lokförarna

Nu har de fått nog. Lokförare som kör pendeltåget vill att politikerna, SL och arbetsgivaren ska lyssna. De vill inte köra utan tågvärd, punkt. Nu har de gått ut i vild strejk.

Sedan 03.00 på måndagsmorgonen har lokförare från MTR gått ut i en vild strejk. Anledningen är avvecklingen av tågvärdarna.

Utanför centralstationen i Stockholms City har flera av förarna samlats. De pratar med media, förbipasserande och utbyter erfarenheter medan de håller sig varma med kaffe och mackor.

Chris Hager är en av de som slutit upp. Han har arbetat som lokförare i fyra år och förstår inte hur arbetsgivaren, politikerna och SL tänker. När tågvärdarna försvinner innebär det att lokförarna blir helt ensamma på tågen, med allt vad det innebär.

Under måndagsmorgonen samlades flera av de strejkande förarna utanför centralstationen i city.

Under måndagsmorgonen samlades flera av de strejkande förarna utanför centralstationen i city.

Klara B Orreteg

Måste lyssna

– Vi har fått nog nu. Vi har försökt prata med politikerna, arbetsgivaren och SL, utan resultat. Nu hoppas vi att de ska lyssna.

MTR menar att kamerorna man sätter upp på tågen och värdarna som finns på plattformarna kommer väga upp för tågvärdarna som försvinner.

En kollega till Chris, som vill vara anonym, ansluter till samtalet. Han undrar vad som händer om en olycka inträffar mellan två stationer. På flera håll längs med banan kör tåget över fält och genom skog. Skulle en olycka inträffa där skulle MTR behöva skicka en bil med hjälppersonal, som inte kan komma fram hela vägen till tåget utan skulle behöva gå igenom skogen för att nå fram. Under tiden skulle lokföraren vara ensam med alla passagerare. Ett obehagligt scenario, menar han.

Chris Hager har kört pendel i fyra år och vill inte vara utan tågvärdarna.

Chris Hager har kört pendel i fyra år och vill inte vara utan tågvärdarna.

Klara B Orreteg

Pågår i tre dagar

Lokföraren Klara Pettersson har stått vid centralen sedan strejken drog igång vid tre på måndagsmorgonen. Hon har kört pendeltåg i tolv år, och inte heller hon vill köra utan tågvärdar.

– Jag har kört mycket godståg, så jag vet vad ensamkörning innebär. Men på ett godståg har du inga resenärer. Jag kan inte ta hand om både trafik och resenärer samtidigt.

Strejken ska pågå i tre dagar och under tiden förväntas trafiken få stor påverkan med inställda avgångar och försenade tåg.

Nu hoppas vi att de ska lyssna.

Därför strejkar lokförarna

Pendelförarna har gått ut i vild strejk: "Fått nog" ✔ "Försökt prata med politikerna, arbetsgivaren och SL"

MTR stämmer strejkande lokförare

MTR stämmer de strejkande lokförarna. Det rapporterar tidningen Arbetet.

Strejken i pendeltågstrafiken har så stor påverkan att det normala skadeståndet för vilda strejker på 3 000 kronor per person inte räcker, hävdar MTR, enligt tidningen.

Istället kräver operatören att varje strejkande lokförare – 73 stycken som namnges i i stämningen – ska betala skadestånd på 6 000 kronor. Totalt landar summan på 438 000 kronor. Samtidigt uppger kampanjen "Rör inte min tågvärd" att de samlat in över 1 250 000 kronor till sin strejkkassa för att täcka upp för skadestånden.

Kräver även att facket betalar

MTR vill även att Arbetsdomstolen fattar ett beslut om att förklara strejken olovlig och att tvinga lokförarna att omedelbart återuppta arbetet.

Inledningsvis krävdes även det stora fackförbundet Seko på 100 000 kronor i skadestånd, trots att det tagit avstånd från strejken. Men senare under tisdagseftermiddagen drog MTR tillbaka den delen av stämningen, enligt Arbetet.

Även fackförbundet Seko stäms av MTR.

Även fackförbundet Seko stäms av MTR.

Mostphotos

MTR stämmer lokförare – kräver dubbla skadestånd

Namnger 73 strejkande lokförare ✔ Vill att domstol förklarar strejken olovlig