Min lokala hjälte

Stressen i skolan blev för mycket

Eleverna har gjort teckningar och skrivit hälsningar till sin lärare Mazin Alhassuny.
Eleverna har gjort teckningar och skrivit hälsningar till sin lärare Mazin Alhassuny.
Lärarna blir allt mer stressade.

Sollentunaläraren Mazin Alhassuny sjönk ihop inför sina elever och är nu sjuk­skriven.

– Det är svårt att känna glädje över jobbet, säger han.

För några veckor sedan kom Mazin Alhassuny till jobbet på Eriksbergsskolan vid 8-tiden. Han är lärare i gymnastik och hade en halvtimme på sig innan dagens första lektion skulle börja. Men något var fel. Han mådde inte bra.

– Plötsligt började mitt hjärta att rusa, det slog jättehårt och jag fick svårt att andas, säger han.

I arbetsrummet fanns ingen som kunde hjälpa honom, så han gick ut i korridoren. Där föll han ihop på golvet. Några elever såg honom och slog larm till en annan lärare.

– Hela kroppen bara skakade och jag förlorade medvetandet från och till, säger han.

Innan ambulansen kom hann både kollegor och fler elever samlas i korridoren. Mazin Alhassuny fick läggas in på sjukhus, men trots många kontroller hittades inga fysiska fel. Nu är han sjukskriven för stressproblem. Och han vet vad det beror på.

– De senaste åren har det blivit mer och mer dokumenterande. Det känns som att jag bränner mig på något som inte spelar någon roll, säger han.

Förr lade han ungefär 10 procent av sin tid på pappers­arbete. Nu blir det 30 eller 40 procent. Och det stjäl tid från eleverna.

– Det är inget fel på att dokumentera, men det har gått till överdrift. Det blir bara fokus på fina ord och siffror i stället för på eleverna. Då är det svårt att känna glädje över jobbet, säger Mazin Alhassuny.

Han är inte ensam att känna så. Nyligen kom en undersökning från Statistiska centralbyrån som arbetsmiljötidningen Du & Jobbet låtit göra. Den slog fast att lärare är den yrkesgrupp vars arbetsbelastning ökat mest. Mer än åtta av tio lärare i grundskolan säger att belastningen har ökat de senaste fem åren.

Det är en uppfattning som delas av Lärarförbundet i Sollentuna.

– De senaste åren har lärarna blivit administratörer i stället för lärare. De ska dokumentera på alla tänkbara sätt och nivåer, säger ordförande Christina Wibom.

Hon efterlyser mer sunt förnuft. Det är inte rimligt att lärarna får allt mindre tid tillsammans med eleverna, anser Christina Wibom.

– Det är skrämmande. Ingen lärare räcker till och det snurrar allt fortare, säger Christina Wibom.

Även ansvariga politiker känner igen bilden. Maria Stockhaus (M), ordförande i barn- och ungdomsnämnden, har mött lärare som varit bekymrade över den administrativa bördan. Direktiven kommer delvis från statligt håll, men Maria Stockhaus tror att det går att göra förbättringar både på kommun- och skolnivå.

– Därför har nämnden gett i uppdrag till förvaltningen att titta på hur vi kan förbättra situationen och se över kraven, säger hon.