Stressprofessor: så mår du bra hela hösten

Göran Kecklund bor i Huddinge och tycker om både höstpromenader och mysiga middagar.
Göran Kecklund bor i Huddinge och tycker om både höstpromenader och mysiga middagar.
Göran Kecklund bor i Huddinge och tycker om både höstpromenader och mustiga middagar.
Göran Kecklund bor i Huddinge och tycker om både höstpromenader och mustiga middagar.
En positiv sak med hösten är att man slipper trädgårdsarbete, tycker professorn.
En positiv sak med hösten är att man slipper trädgårdsarbete, tycker professorn.
Träna varje dag, äta hälsosamt och hålla bra rutiner. När sommaren slutar och hösten tar vid är det lätt att känna sig motiverad att ta nya tag. Men hur gör man när det har gått några veckor och nyhetens behag börjar avta? Måste man ut i spåret, eller är det okej att bara sitta inne?

Minns du augusti? Det är ofta då vi lovar oss själva att bli bättre, träna, äta nyttigt och skaffa bra rutiner – nu börjar det nya livet.

Nu är oktober här med fallande temperatur och kortare dagar. Motivationen att ta sig ut blir svårare att hitta och en del kanske rentav börjar längta till vintern, då det äntligen blir okej att sitta och mysa i soffan. Den pepp man tidigare känt riskerar sakta men säkert att övergå i en press att ta tillvara på hösten.

Enligt Göran Kecklund, Huddingebo och professor vid stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet finns det ingen mening i att må dåligt över att vilja sitta inne – om man inte mår dåligt av det.

– Jag tycker att man alltid ska få göra som man själv vill. Om man känner att man inte följer de rekommendationer som finns om att man ska vara aktiv och vistas utomhus, men ändå mår jättebra, då finns det egentligen ingen anledning att ändra på något, säger Göran Kecklund.

Att vara aktiv och vistas ute är förvisso bra mediciner mot höstdeppen, men det är enligt Göran Kecklund minst lika viktigt med vila och återhämtning om man ska må bra.

– Återhämtning behöver inte nödvändigtvis innebära att man sitter stilla och vilar, utan kan vara i form av att man tränar eller motionerar, umgås aktivt med vänner eller ägnar sig åt någon hobby, om det nu är att sjunga i kör eller yoga.

Blir vi stressade av hösten?

– Stressen kan ligga i om man upplever att man inte hinner med saker och inte har någon möjlighet till nedvarvning och allt är bara krav i ens liv. Men det är inte riktigt stress när man inte klarar av det man har tänkt att man ska göra, utan mer att man blir besviken på sig själv.

För högt satta mål gör det dessutom svårare att hålla motivationen uppe hela vägen.

– Det finns kanske en tendens att tro att vi kan gå från noll till hundra och ställer ganska orimliga krav på oss själva. Det kan vara ganska slitigt att träna hårt och om man då har mycket annat med familjen och jobbet som man måste göra så kan det bli väldigt kravfyllt och då tror jag att man ganska snart kommer att ledsna och bli besviken på sig själv.  Då är det nog mycket klokare att ta det lite stegvis och sätta upp en rimlig nivå för sin egen livskvalitet, säger professor Göran Kecklund.