Strid om dyra bilar i Österskärsgarage

De dyrbara bilarna stod inlåsta i ett garage bredvid tandläkarens sommarhus i Österskär. "De stod bara där. Han körde aldrig med dem", minns vännen Håkan Johnsson.
De dyrbara bilarna stod inlåsta i ett garage bredvid tandläkarens sommarhus i Österskär. "De stod bara där. Han körde aldrig med dem", minns vännen Håkan Johnsson.
En Mercedes 300 SL "måsvinge" på en motormässa i Essen, Tyskland, 2013.
En Mercedes 300 SL "måsvinge" på en motormässa i Essen, Tyskland, 2013.
I åratal stod två dyrbara bilar av modellen Mercedes Benz 300 SL undangömda i ett garage på ett sommarställe i Österåker.

Nu pågår stridigheter om vem bilarna tillhör - Allmänna arvsfonden, en stiftelse eller ett handelsbolag.

Bilarna – värda mer än 30 miljoner kronor – ingick i kvarlåtenskapen efter en förmögen tandläkare som avled 2011, 82 år gammal.

– Jag kände honom i 40 år, men jag fick inte besöka honom förrän mot slutet, berättar vännen Håkan Johnsson, för Mitt i.

Anledningen, enligt honom, var att tandläkaren var en samlare av stora mått. Med tiden samlade den gamle mannen på allt, så att inte bara sommarhuset i Österskär utan även hans hem på Östermalm, en åttarummare på Strandvägen, blev fullständigt överbelamrade.

– Folk tänker: åttarummare och mångmiljonär. Så kan ju bara folk som bor på en soptipp bo, säger Håkan Johnsson.

– Men tandläkarpraktiken på Östermalm hade en särskild ingång och väntrummet hölls i skick av en bekant. Och han var en väldigt trevlig person och skicklig på sitt jobb.

Enligt en dom i Stockholms tingsrätt lämnade den ensamstående tandläkaren efter sig inte bara de två dyrbara Mercedesbilarna och rent skräp utan även en Porsche, en Rolls Royce, ett antal motorcyklar och en båt. Vidare ett kassaskåp som vägde ett ton, en miljon i kontanter, guld, tandläkarsprit, kilovis med kvicksilver, tidningar, antikviteter, smycken, konst, stora mängder drivmedel, utgångna mediciner samt vapen. Totalt värde: runt 70-80 miljoner kronor om man räknar in östermalmslägenheten och sommarhuset i Österskär.

I stort sett alla tandläkarens ägodelar är numera sålda, utom bilarna, uppger Sanna Jonsson, advokatfiskal på Allmänna arvsfonden:

– Det är ett väldigt stort dödsbo. Vad bilarna är värda är osäkert och det pågår tvister om äganderätten till dem.

Tidigare har ett testamente underkänts på formella grunder i domstol, liksom den stiftelse som vännen Håkan Johnsson upplevt att han skulle starta på uppdrag av tandläkaren. Fyra tvister återstår med koppling till tandläkarens dödsbo, varav två rör bilarna. I den ena gör ett handelsbolag anspråk på bägge Mercedesarna och i den andra tvisten är det en stiftelse som anser sig äga en av bilarna

Advokat Torgny Lebenberg som företräder tandläkarens dödsbo tror att tvisterna kan prövas i domstol tidigast i slutet av året respektive i vår.

Finns det bilder på bilarna?

– Det är klart att det finns bilder. Men vi har gjort en processtaktisk bedömning att det inte ligger i vårt intresse att publicera dem, säger han.

Om Allmänna Arvsfonden vinner tvisterna säljs bilarna sannolikt på en internationell auktion, säger Sanna Jonsson.

Fakta

Tandläkarens förmögenhet

Bilar:

Mercedes Benz 300 SL Coupé, ”måsvinge”. värde 10-15 mkr

Mercedes Benz 300 SL Roadster 1962 el 1963 värde minst 20 mkr

Porsche 964 turbo

Rolls Royce Silver Cloud

Motorcyklar: ett antal, ”runt fyra”

Båt: Targa 23 Big Cabin

Bostäder:

8-rummare på Strandvägen, såld för 27 mkr

Sommarhus i Österskär: sålt för 13,2 mkr

Kontanter: 1 130 000 kronor.

Övrigt: Guld för cirka 667 000 kr, övrigt lösöre (smycken och klockor) såldes tidigare på auktion för ca en miljon.

Värdet på kvarlåtenskapen, enligt Stockholms tingrätt, uppgick 2011 till 46 miljoner kronor, i verkligheten lär den enligt Mitt i.s beräkningar uppgått till runt 80 mkr.

Klassiska bilar värda miljoner

Några bilder på tandläkarens bilar tycks inte finnas. Däremot har Mitt i varit i kontakt med bilsamlaren Thomas Larsson som sett de två dyrbara Mercedes-bilarna.

– Det var två olika Mercedes 300 SL. En roadster från 1962 som bara gått 135 mil, som jag minns, som var helt unik. Helt i nyskick om man tittade ordentligt. Men måsvingen hade gått 6-7 000 mil har jag för mig, säger bilsamlaren Thomas Larsson, som själv ägt tre vardera av de två exklusiva bilmodellerna.

Han fick tillfälle att studera bilarna då de tillfälligt stod tvättade och utställda för värdering eller försäljning hos en bilfirma norr om Stockholm. Men bilarna såldes aldrig då.

– Roadstern var vit med svart hardtop respektive suflett och röd inredning, minns han.

– Den var jättefin, fantastisk! Det finns inte en till i världen i det skicket. På en internationell auktion kan dra iväg till vad som helst. Dessutom var det en -62:a som har aluminiummotor och skivbromsar – det är värt fem miljoner extra bara det, säger han.

Själva grunden till Mercedes 300 SL var en tävlingsbil som hade stora framgångar på 1950-talet. 300 SL var på sin tid den snabbaste bilen som serietillverkades, med en toppfart på 250-260 km/timmen.

Versionen med dörrar som öppnas uppåt, ”måsvingen” tillverkades bara i 1 400 exemplar 1954-1957. Enligt Per-Arne Rynning på Mercedes Benz-klubben Sverige är ett exemplar med stålkaross, som den som hittades hos tandläkaren, värd 10-15 miljoner kronor.

Värdet på Roastern som tillverkade åren 1957-1963 är också högt, särskilt för de som tillverkades de sista åren, som tandläkarens exemplar.

– Om det stämmer att den gått lite – kan priset bli kanske 20 miljoner, gissar Per-Arne Rynning.