Strömlösa kan ersättas med tusentals kronor

Johan Aspegren, presschef på Eon
Johan Aspegren, Eon. T h: Träd i Österåker som fällts av stormen Alfrida.
Tillhör du de mer än 4 000 kunder i Österåker och Vaxholm som blev av med strömmen förra veckan? Då kan du få ersättning av elbolaget. Ju längre tid elavbrottet varade, desto större ersättning.

 

– Lagen säger att man ska få ersättning inom sex månader, säger Johan Aspegren, presschef på kraftbolaget Eon som ansvarar för elnäten i Österåker och Vaxholm.

Vill man ha pengar direkt i näven ska man kontakta vår kundtjänst.

 Johan Aspegren, Eon

– Men vi har som mål att dra av summan på fakturan inom tre månader. Vill man ha pengar direkt i näven ska man kontakta vår kundtjänst.

Grundregeln är att man får ersättning om avbrottet varade i minst tolv timmar och minimisumman är tusen kronor. För varje nytt påbörjat dygn utan ström ökar summan med en tusenlapp till minst 13 000 för den som varit strömlös i mer än tolv dygn. Exakt vilken ersättning man får beräknas utifrån vad man har för årlig nätkostnad.

Vad händer om man haft flera avbrott, räknas de ihop?

– Kom det ett nytt avbrott inom två timmar från det tidigare räknar man ihop, annars räknas det som olika avbrott, säger Johan Aspegren.

Om man lidit skada av avbrottet kan man dessutom få extra ersättning genom att anmäla skadan till Eon.

– Säg att du haft 100 kilo oxfilé i frysen och det varit strömavbrott ett dygn så den förstörts. Då får man ersättning för det.

Extra ersättning om man lidit skada

För särskilt långvariga strömavbrott – längre än tolv dygn kan särskild ersättning betalas.

Enligt Eon behöver kunden som regel inte säga till om ersättning efter ett strömavbrott – utan det ska ske automatiskt.

– Man blir krediterad på nästkommmade faktura eller nästnästkommande tills man fått den ersättning man är berättigad till, säger Björn Persson, kommunikatör på Eon.