Strul med tv och internet för Botkyrkabor

Allm nnyttiga Botkykabyggen s ljer ut 5000 l genheter p Albyberget.
Hyresgäster har haft problem i flera olika delar av Botkyrka, bland annat på Albyberget.
Boende på flera håll i Botkyrka har haft problem med att få tv och internet till sina lägenheter.

Hyresgäster i olika delar av Botkyrka har hört av sig till tidningen på grund av problem i samband med ett leverantörsbyte hos Botkyrkabyggen och Mitt Alby som trädde i kraft den 1 april.

– Jag kan inte betala räkningar nu, säger Ray som bor på Albyberget och saknar nät.

Mitt i Albys nye vd Stefan Dahlbo bekräftat att många hört av sig till dem med frågor.

– Det har varit en hel del, säger han.

Den 1 april gick både Botkyrkabyggens och Mitt Albys tv-avtal med Comhem ut. Enligt Botkyrkabyggen kommer basutbudet av tv-kanaler som ingår i hyran nu att levereras av Telia. Enligt Botkyrkabyggen behöver dock 6 500 hyresgäster som har eget avtal med Comhem för internet, telefoni och digitala tv-kanaler ny utrustning i bredbandsskåpet för att allt ska fungera som tidigare. Botkyrkabyggen berättar att de informerat hyresgästerna i omgångar sedan november och att hyresgästerna även blivit kontaktade för att tekniker ska komma hem och utföra ändringarna. Även Mitt Alby säger att de informerat i omgångar.

– Dock har detta inte lyckats i samtliga fall, vilket innebär att några hyresgäster nu blivit av med sitt ordinarie TV-utbud. Botkyrkabyggen bistår nu dessa med information så att detta kan åtgärdas i efterhand, säger Camilla Borgström som är kommunikatör på Botkyrkabyggen.

Borgström fortsätter:

– En del av dessa hyresgäster har i efterhand hört av sig och velat ha utrustningen installerad, och teknikerna arbetar nu för att hjälpa dessa så snart som möjligt.

Mer om hur du ska gå till väga om du har problem kan du läsa på bostadsbolagens hemsidor.