Strulande internet retar gallfeber på Täbybor

En svår manöver att flytta över stadsnätet mellan två företag.
En svår manöver att flytta över stadsnätet mellan två företag.
Har du dålig uppkoppling? Det är det flera kunder som haft i Täby i samband med förflyttningen av ett av kommunens stadsnät. Mitt i har försökt bena ut vad som egentligen sker.

Under minst två veckors tid har flera människor i Täby haft det rejält struligt med uppkopplingen. Det har rört sig om internet som kommer och går, tv-signaler som hackar eller internet som legat nere helt och hållet. Orsaken till störningarna beror på en migrering, det vill säga en förflyttning, av ett av stadsnäten i Täby som pågår under februari och mars.

Missnöjet diskuteras på nätet

I en lokal Facebook-grupp diskuterar man missnöjet med den bristfälliga uppkopplingen. Det handlar inte bara om att avbrutna OS-sändningar och hemsidor som står och laddar, även vissa typer av inbrottslarm har slutat fungera när nätet legat nere. Företag som erbjuder sina tjänster via nätet har också fått ta emot klagomål, trots att man enligt dem inte har någon möjlighet att påverka situationen.

”Samtliga inblandade borde ta ansvar och se till att det blir bra”

– Vi delar kundernas frustration men för att vi ska kunna leverera våra tjänster så måste den underliggande tekniken fungera, säger Pernilla Arensparr hos tjänsteleverantören Bahnof.

Hon har föreslagit att man initialt stoppar fortsatt migrering för att säkerställa att berördas anslutning fungerar samt lägger upp en längre plan för att säkerställa uppkopplingar löpande.

–  Samtliga inblandade borde ta ansvar och se till att det blir bra, säger hon.

Därför händer det just nu

Förflyttningen har skett mellan det tidigare företaget Zitius till företaget Öppna Stadsnät. När Mitt i når Zitius säger de att man kopplat från sig och att bollen nu ligger hos Öppna Stadsnät att koppla in sig.

– Vi fick en order om att vi koppla ur oss vilket vi har gjort, men sedan verkar det ha uppstått problem i samband med inkopplingen, säger Anna Lyckner, presskommunikatör på Zitius.

Ärenden hamnat mellan stolarna

Hos Öppna Stadsnät uppger man först att de inte känt till att internet har legat nere i flera veckor hos vissa kunder. Men efter en tids efterforskningar säger företagets vd Johan Sundberg att de nu upptäckt vari felet ligger.

”Det har hamnat mellan stolarna.”

– Kunder har skickat ärenden till sina tjänsteleverantörer och sedan har det hamnat mellan stolarna mellan oss och tjänsteleverantörerna. Nu har vi satt upp separata kanaler och vi ska stämma av med alla leverantörer så att det inte ligger några ärenden och skvalpar, säger Johan Sundberg.

Han säger att om de får in alla ärenden så har de kapacitet att reda ut problemen.

– Över 90 procent av alla kunder flyttas över till nya plattformen utan komplikationer, vi har interna och externa resurser att lösa alla inom ett dygn. Nu skall vi bli bättre på att tillsammans med alla tjänsteleverantörer få upp problemen snabbare så vi tillsammans med dem kan lösa dem direkt.

Texten har uppdaterats.