Strulig resa för den nya linfärjan

Linfärjans färd till Stockholm från Lysekil tog lite mer än en vecka.
Linfärjans färd till Stockholm från Lysekil tog lite mer än en vecka.
I fredags anlände linfärjan till Stockholm. Men färden blev struligare än väntat.

Bogserbåtens turbo fastnade i isen och gick sönder, varpå en annan bogserbåt fick bogsera sällskapet vidare mot Stockholm.

För två veckor sedan började linfärjan, som ska trafikera Vaxön–Kastellet, att fraktas från Lysekil på Västkusten upp mot Stockholm och Vaxholm.

Först fick bogserbåten stanna till i Simrishamn för att det blåste för mycket för att fortsätta.

Sedan, när de närmade sig Norrköping, fick bogserbåten plötsligt order om att lasta av färjan från pråmen i Norrköping i stället för i Stockholm, som planerat.

– När Trafikverket ringde för att höra hur allt gick, fick de reda på att vi var på väg in i Norrköping. Vår uppdragsgivare som sköter frakten hade inte förankrat detta hos Trafikverket. Vi fick då nya order från Trafikverket att omedelbart vända mot Stockholm igen. Men då var det för sent. Vi fastnade i isen och turbon gick sönder. Nu är vi äntligen på väg till Stockholm, vi blir själva bogserade, säger Cai Magnusson-Parma, styrman på bogserbåten Brutus.

Linfärjan kom slutligen fram till Stockholm i fredags.

Väl i Stockholm ska linfärjan lastas av pråmen för att sedan bogseras vidare till Vaxholm och Tenö varv.

Anders Werner, rederichef på Färjerederiet som tillhör Trafikverket, ville inte kommentera strulet.

– Vi har bara beställt en transport från Lysekil till Stockholm, säger han.

I Vaxholm ska linfärjan provköras. Tanken är att den ska börja gå till Kastellet i maj.