Student fick böta sedan SL missat

Minako Toyoda fick rådet av en SL-försäljare att köpa studentbiljett. När hon sedan åkte med SL fick hon böta 1 200 kronor för att hon hade fel biljett.

Eftersom Minako Toyoda inte pratar så bra svenska skrev hennes sambo Linus Örström en lapp med frågor till SL-försäljaren om vilket kort hon skulle köpa.

På lappen stod att hon var student och studerade Svenska för invandrare, SFI. Hon fick rådet att köpa studentkort och betalade 1 540 kronor för ett tremånaderskort.

Några veckor senare fastnade Minako i en kontroll och fick böter på 1 200 kronor.

– Eftersom vi inte visste vilket kort hon skulle ha bad vi om råd. Jag trodde man kunde lita på de som säljer SL-kort, säger Linus Örström.

Han ringde SL-center för att överklaga boten. Där sa man, enligt honom, att när man köper studentkort måste man visa upp studentlegitimation. Eftersom Minako inte kan få studielån för sina studier på SFI har hon heller inte rätt till studentlegitimation.

Enligt Jesper Pettersson, pressekretare vid SL, stämmer det inte att man behöver visa upp studentlegitimation vid köp av biljett.

– Det är kundens ansvar att ta reda på vilken biljett man ska ha. Men det inte alls bra att de har fått fel information av en försäljare – de ska veta vilka regler som gäller.

Efter att ha köpt ytterligare ett kort har Minako och Linus lagt ut dryga 3 500 kronor på att få rätt SL-kort inklusive böter.

– SL borde vara intresserade av att allt ska gå rätt till. Vi frågade ju eftersom vi inte ville fuska och köpa fel kort, säger Linus.

Jesper Pettersson kan inte uttala sig om det här fallet, men generellt ska man kunna få tillbaka pengarna.

– Vi avgör från fall till fall. De bör ta kontakt med SL så vi kan reda ut det här.

Fakta

Studentbiljett

Man måste kunna uppvisa intyg från på studier från universitet, högskola eller annan studiemedelsberättigad utbildning.

Alla godkända studentlegitimationer är försedda med SL:s logotyp.

Källa: www.sl.se