Min lokala hjälte

Stukvarning i spår med stora flisbitar

"Hade flis varit det bästa underlaget hade staden lagt ut det överallt. I Hagaparken är det grus, men här i Akalla får vi jätteflis", säger Susanne Holmene.
"Hade flis varit det bästa underlaget hade staden lagt ut det överallt. I Hagaparken är det grus, men här i Akalla får vi jätteflis", säger Susanne Holmene.
Motionsspåret i Akalla.
Motionsspåret i Akalla.
Susanne Holmene.
Susanne Holmene.
Akallabon Susanne Holmene är en av motionärerna som brukar springa i spåret vid Akalla by.

Men sedan staden lagt ut stora flisbitar som underlag har hon slutat.

– Det är som att springa i ett bollhav, man riskerar att vricka fötterna till höger och vänster, säger hon.

Susanne Holmene är en flitig motionär som gärna tar sig en springtur. Från bostaden i Akalla har hon nära till motionsspåret som börjar vid Akalla by. I augusti förra året kontaktade hon Trafikkontoret och meddelade att spåret hade vuxit igen och att det var svårt att springa där.

– Nu har de hällt en massa med enormt grovt flis som underlag. Det går inte att springa i det utan att vricka fötterna då underlaget släpper. Jag har själv ramlat omkull i spåret, säger Susanne Holmene.

Hon hade önskat att staden hade lagt ut grus i stället.

– Som det är nu är det en katastrof att försöka ta sig fram i spåret. Vissa bitar är stora som små vedträn, det är helt vansinnigt, säger hon.

Efter påtryckningar från Susanne Holmene och några andra Akallabor har Trafikkontoret i Stockholms stad varit ute och synat spåret.

Anders Porelius, pressansvarig på Trafikkontoret i Stockholms stad, konstaterar att spåret inte är löparmässigt på vissa ställen på grund av för stora flisbitar.

– Själva valet av material anser vi vara helt rätt. Det är ett ekologiskt hållbart material som är lokalt producerat av avverkat trä från förbifarten. Däremot är det för grov kvalitet på fliset i Akallaspåret på vissa ställen, säger han.

Trafikkontoret ska nu se över vad som behöver göras för att få spåret springbart igen tillsammans med entreprenören som fick i uppdrag att lägga ut flisunderlaget. Förutom storleken på fliset är det utlagt för tunt på vissa sträckor, säger Anders Porelius.

– Vi för en diskussion med entreprenörerna och hur spåret ska göras om, och i dagsläget kan jag inte säga exakt när och hur det ska ske.

Men något grus blir det inte. Anders Porelius säger att det blir lokalt producerat flis som gäller som underlag.

– Jag har själv sprungit på flis och tycker det är ett bra material. En del hävdar att det blir halt när det är blött ute?

– Det är bara när det är stora flisbitar som de blir hala, säger han.