Han gör succé – med sina fula jultröjor

Jimmy Kåsby, 27 år, från Haninge (Vega), har inriktat sig på att göra och sälja fula jultröjor. Foto: Anna Z Ek
Jimmy Kåsby hemma bland kartongerna i lägenheten i Vega.
Det är kitsch, sent 80-tal och blinkande lampor. Jimmy Kåsby, 27, från Haninge har börjat designa och sälja fula jultröjor – direkt från lägenheten hemma i Haninge. "Det har gått fantastiskt bra hittills", säger han.

På dagarna pendlar Jimmy Kåsby till jobbet på Arbetsförmedlingen inne i stan.

På kvällarna designar, packar och säljer han – fula jultröjor – hemma från lägenheten i Vega i Haninge.

– Varenda kväll sista veckan har gått till att packa ordrar. Responsen är helt otrolig, säger han.

Mitt i hälsar på honom hemma i lägenheten under verksamhetens andra vecka..

Lärt sig allt på Youtube

Tröjorna ligger i kartonger som står staplade på varandra upp till taket.

Denna dag har Jimmy haft en tävling på sin Instagram. Vinnaren ska få en gratis jultröja.

Efter bara någon timme har han fått 100 kommentarer.

I ett år hade han förberett lanseringen, innan han den 1 november lanserade hemsidan Fula jultröjor.

– Det har gått så snabbt. Jag har lärt mig allt själv på Youtube. Jag kunde inget om kläddesign innan, säger han.

Det var i ”Cosby” i slutet av 80-talet som folk såg de omtalade jultröjorna för första gången.

På kvällarna säljer Jimmy tröjor och knyter kontakt med influencers och bloggare.

På kvällarna säljer Jimmy tröjor och knyter kontakt med influencers och bloggare.

Fakta

Här festar folk tillsammans – i fula jultröjor

Har du en svaghet för fula jultröjor?

Då kanske ”Ugly X-mas Sweater Party” på Münchenbryggeriet den 30 november är något för dig? Eller kanske second hand-butiken Beyond Retros ”Ugly Christmas Sweater Day” 15 december i Kungsan.

Det var 2013 som Evan Mendelsohns and Nick Mortons företag Tipsy Elves från Kalifornien slog igenom med sina fula, humoristiska jultröjor.

Tröjorna syns i dag i allt från Hollywood-komedier till collegefester, och företaget är Jimmy Kåsbys inspiratörer.

 

Källa: Mitt i

Bill Cosby bar jultröjor med trekantiga mönster och bruna färger.

Tröjorna försvann ungefär samtidigt som 80-talets sitcoms.

Men 2001 kom ett uppsving genom Bridget Jones dagbok, och 10 år senare kom en ny hajp genom amerikanska klädproducenten Tipsy Elves, som specialicerat sig på just ”ugly sweaters”.

Det är också från USA som Jimmy Kåsby fått sin inspiration – och det är ingen hobby för honom.

Vill sälja så in i Norden

– Det är redan en del företag som hört av sig och vill samarbeta. Och jag vill hålla mig i denna nischen. Kläderna ska vara roliga. Jag hoppas kunna göra detta resten av livet.

Han säljer även juliga slipsar, ja, även dem av det fulare slaget. Han tar på sig en av slipsarna tillsammans med en av tröjorna när Mitt i:s fotograf ber honom.

Plötsligt blinkar hela Jimmy likt en julpyntad balkong.

Han berättar att hans plan är att få igång försäljningen även i andra delar av Norden.

– Jag har köpt flera domäner. Och försäljningen här i Sverige är ju uppmuntrande hittills, säger han.

Vilka är det som köpt hittills?

– Målgruppen verkar vara generationen som är födda på 80-talet och yngre. Men inte äldre än så, säger Jimmy Kåsby.

Vad krävs för en riktigt bra ful jultröja?

– Den måste ha led-lampor. Blinkar det inte så blir det svårt att nå det här kitschiga. Det måste vara ”too much”. Sedan ska det vara roliga citat, och färgen ska helst vara röd och vit.

Se Mitt i:s Facebook-film med Jimmy Kåsby!