ANNONS

Sumpan kan få elsparkcyklar redan i vår

Reporter: Jonas Sylven-Möller testar fyra sorters elsparkcyklar. Lime, Voi, Tier och Circ.
En leverantör av elsparkcyklar har redan nu varit i kontakt med kommunen.
Hatade och älskade i Stockholm – snart kan elsparkcyklarna vara här i Sundbyberg.
– Efter innerstan kommer Solna och Sundbyberg, spår Stefan Bergström (C), och berättar att en leverantör redan varit i kontakt med kommunen.
ANNONS

För omkring tio månader sedan dök elsparkcyklarna av märket Voi upp på gatorna i Stockholm stad.

Sedan dess har åtminstone fem ytterligare bolag etablerat sig i kommunen: Lime, Tier, Circ, Glyde och Moove.

I takt med att sparkcyklarna blivit fler har både kärleken och hatet till dem växt. Transportstyrelsen vill till och med förbjuda dem.

Mitt i testar: Kan man åka elsparkcykel med värdigheten kvar?

Möjligen var det bara en tidsfråga innan elsparkcyklarna tog sig även utanför kommunen.

En leverantör har redan nu varit i kontakt med kommunen och Stefan Bergström (C) säger att han skulle bli förvånad om cyklarna inte dök upp på Sumpans gator redan i vår.

Jag räknar med att en etablering kommer ske i vår.

Stefan Bergström (C)

– Efter innerstan kommer Solna och Sundbyberg och jag räknar med att en etablering kommer ske i vår. Vi har också tjänstepersoner som tittar på frågan, säger han.

ANNONS

”Medveten om problematiken”

Stefan Bergström är dock noga med att påpeka att kommunen är medveten om de problem som varit med sparkcyklarna i Stockholm, där de både parkerats hipp som happ och lett till olyckor och konflikter i trafiken.

– Vi är medvetna om problematiken och att vi har redan nu har det ganska trångt på gång- och cykelbanorna i kommunen. Samtidigt vill jag  vara positiv till alla sätt som människor kan färdas enkelt på i Sundbyberg, säger han.

Elsparkscyklar i Stockholm.

I dag finns minst fem olika leverantörer av elsparkcyklar i Stockholm stad. Foto: Mostphotos.

Senare i höst ska Stefan Bergström träffa Funktionsrättsrådet i Sundbyberg för att ta in deras synpunkter kring elsparkcyklarna och han berättar att han även personligen kommer att träffa alla leverantörer som skulle vilja ställa upp sina cyklar i Sundbyberg.

– Jag vill vara tydlig med att leverantörerna tar sitt ansvar för vad det innebär att etablera sig i kommunen så vi inte får en Stockholmssituation, säger han.

Voi i samtal med kommunen

I Solna är redan elsparkcyklar en vanlig syn på flera håll, bland annat kring Karolinska. Voi är i samtal med Solna stad om en etablering i kommunen, bekräftar bolagets presskontakt Sofie Cederberg för Mitt i:

– Vi är i dialog med staden och ser stor potential i Solna. Det vore oerhört roligt att kunna erbjuda även Solnabor ett smidigt och grönt sätt att ta sig fram i stadsmiljön, och vi ser mycket fram emot dagen vi kan rulla ut våra elsparkcyklar.

Fakta

Regler för elsparkcyklar

Elsparkcyklar klassas i trafikförordningen i samma grupp som segway och de scootrar som funktionsvarierade använder, fordon som saknar tramp- och vevanordning.

Maxhastigheten för en elsparkcykel är 20 kilometer i timmen med en motor på högst 250 watt.

Elsparkcyklar får köras på samma sätt som andra cyklar om de uppfyller kraven för att vara en cykel. Det innebär att du kan köra på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar. Men på trottoar, gångbana och gågata eller i ett gångfartsområde får du endast köra fordon i högst gångfart.

Elsparkcykeln måste ha bromsar och en ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta).

Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer.

Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm.

Källa: Transportstyrelsen