Min lokala hjälte

”Superbussar” kan kapa Skärholmsbornas restid

Enligt visionsbilderna kan bussarna utrustas med bekväma arbetsplatser för pendlare på övervåningen.
Enligt visionsbilderna kan bussarna utrustas med bekväma arbetsplatser för pendlare på övervåningen.
Superbussarna i Stockholmsbågen är tänkt att bli en snabblänk mellan Täby och Haninge.

På vägen stannar den i Skärholmen – som får en expressförbindelse med flera knutpunkter.

I dag tar en genomsnittlig resa mellan Skärholmen och Barkarby 47 minuter. Med de så kallade superbussarna skulle det kunna ta 13 minuter. Till Flemingsberg skulle resvägen bli nio minuter.

Tanken med Stockholmsbågen är att Förbifarten ska sträckas ut till en båge runt Stockholm, mellan Haninge i söder till Täby i norr. Bussarna skulle då åka i separata körfält.

Konceptet beskrivs som en tunnelbana på gummihjul. I själva verket handlar det om att bussarna ska uppträda lite mer som spårtrafik: täta avgångar från plattformar där passagerarna redan har löst biljetten.

Initiativet till visionen om Stockholmsbågen är byggbolaget Skanska, busstillverkaren Scania och konsultföretaget WSP.

– Stockholmsbågen kan knyta ihop de olika delarna och få regionen att fungera bättre som en helhet. Den skapar också bättre tillgänglighet i mer perifera delar, då blir det mer intressant att bygga bostäder där, säger Fredrik Bergström vid WSP.

Enligt beräkningar skulle Stockholmsbågen kosta 7,5 miljarder att bygga. Vart dessa medel ska tas ifrån är ännu oklart, men Tredje AP-fonden har visat intresse för att investera i projektet.

Samtidigt är framtiden osäker för Spårväg syd, den planerade spårvägen mellan Flemingsberg och Älvsjö som bland annat är tänkt att stanna i Skärholmen. Det är ett av flera projekt som man föreslår ska omprövas inför landstingets budgetförhandlingar.

Jan Jönsson (FP), vice ordförande i Skärholmens stadsdelsnämnd, tycker inte att Stockholmsbågen kan ersätta Spårväg syd.

– Spårväg syd handlar om att sammanlänka de södra stadsdelarna i Stockholm. Stockholmsbågen handlar mer om hur man ska sammanlänka södra och norra ­sidan. Jag tycker det är helt olika projekt egentligen, men det är en jättesmart idé.

Han säger att han tycker att det är viktigt att man kommer till skott med Spårväg syd, och att det borde byggas spårväg direkt – inga tillfälliga bussar.

– Med tanke på hur länge det här projektet har diskuterats och hur bostadssituationen ser ut, så borde verkligen det här vara ett projekt som ligger i tiden. Jag har länge varit lite irriterad över att det verkar väldigt lätt att prioritera saker i norrort och innerstan. När det gäller södra Stockholm ska man alltid överväga 50 gånger, det har jag tänkt på många gånger.