ANNONS

Kommunen tänker om kring plan på superhögstadium i Hallunda

Norra Botkyrka. Emanuel Ksiazkiewicz split
Hallunda och Norsborg skulle få ett stort högstadium som samlade högstadielever från tre olika skolor. Nu finns nya planer.
Det talades om ett superhögstadium för hela Hallunda och Norsborg.
Nu är kommunen på väg att tänka om.
Både rektorer och polis såg problem kring ett stort högstadium.
ANNONS

2016 fattade utbildningsnämnden beslutet som bland annat innebar inriktningen mot ett nytt stort högstadium för hela Hallunda och Norsborg.

– I det nya ”superhögstadiet” samlar vi all kompetens och det ger alla elever likvärdiga förutsättningar. Vi får också lättare att rekrytera de bästa lärarna vilket gagnar inte bara eleverna utan hela området i slutändan, sade Emanuel Ksiazkiewicz (S), ordförande i utbildningsnämnden till Mitt i då.

Polis och rektorer såg problem

Nu är kommunen på väg att tänka om.

– Det fanns flera utmaningar kring det stora högstadiet. Dels så såg polisen bekymmer med en så pass stor skola, men det kom även kritik från rektorer. Vi vill ha alla viktiga aktörer med oss, säger kommunalrådet nu.

Emanuel Ksiazkiewicz (S) ordförande i utbildningsnämnden Botkyrka Skolinspektionens besked om staten drar sig tillbaka från Storvretskolan

Emanuel Ksiazkiewicz (S) är ordförande i utbildningsnämnden i Botkyrka. Foto: Stefan Källstigen

Ett nytt beslut kommer under våren. En sak är dock klar.

– Både Brunnaskolan och Borgskolan är utdömda. De kommer att jämnas med marken.

Borgskolan

Borgskolan ska rivas.. Foto: Anders Björklund

Brunnaskolan.

…det ska också Brunnaskolan i Hallunda. Foto: Anders Björklund

Inriktningen just nu är två nya skolor.

ANNONS

– Vid senaste utbildningsnämnden så fattade vi beslut om att vi framöver bygger F-9-skolor. Vi ser fördelar i att få en röd tråd för elevernas skolgång.

Finns det något ni förlorar på att inte bygga ”superhögstadiet”?

– Vår bedömning är att vi kommer kunna uppnå detta även med det kommande förslaget.

”Ökar möjligheten”

Enligt kommunalrådet går det att dra nytta av skolor där det finns över 600 elever och många lärare.

– Det ökar möjligheten till kollegialt lärande eftersom det finns fler kollegor att utbyta erfarenheter med. Lärare kan på så sätt utveckla undervisningen utifrån forskning och beprövad erfarenhet. Det är särskilt viktigt för ämneslärare och inom grundsärskolan där det är färre lärare med samma specialisering, säger Emanuel Ksiazkiewicz (S).

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Botkyrka Salem direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.